اهم اخبار و تحولات حوزه سرکنسولگری و حمل و نقل و انرژی جمهوری قزاقستان
(هفته چهارم آبان 1403)
سفر احتمالی رییس جمهور روسیه به آکتائو قزاقستان
سرگئی لاوروف، صبح روز 7 نوامبر2024 برای مذاکره با نورتلئو وارد آستانه شد. وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای قزاقستانی خود گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 27 نوامبر به قزاقستان سفر خواهد کرد.وی گفت در این سفر رسمی دهها سند به امضای طرفین خواهد رسید.پیش از این، پوتین آخرین بار در ماه ژوئیه برای شرکت در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرد.
لاوروف در این دیدار همچنین از برنامههایی برای افتتاح کنسولگری در شهر بندری آکتائو خبر داد و اشاره کرد که پوتین نیز ممکن است در مراسم افتتاحیه آن شرکت کند.وی همچنین از قزاقستان دعوت کرد تا به عنوان یک کشور شریک به بریکس بپیوندد. علاوه بر این، مراسم امضای برنامه عملیاتی همکاری بین وزارتخانههای روسیه و قزاقستان برای سال های 2025-2026 در آستانه برنامه ریزی شد.
https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/putin-to-visit-kazakhstan-on-nov-27-foreign-minister-says/3387016
افتتاح ترمینال جدید غلات بندر کوریک
ترمینال جدید غلات با ظرفیت یک میلیون تن در سال در بندر کوریک منطقه مانگیستائو به بهره برداری رسید. ترمینال غلات شرکت خصوصی Kaspi Grain Way" " در بندر کوریک آماده پذیرش محصولات غلات از سراسر قزاقستان است. به گزارش وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان، ترمینال جدید افزایش پیش بینی شده حجم صادرات محصولات غلات را در مسیر قزاقستان - ایران / کشورهای منطقه قفقاز تضمین میکند.
به عنوان بخشی از این پروژه، 18 سیلو ساخته شد که در آنها میتوان تا 28 هزار تن محصول غلات را در یک زمان ذخیره کرد. بهره وری نوار نقاله 300 تن در ساعت است. در حال حاضر حدود 14 هزار تن جو در پایانه غلات ذخیره میشود. در 9 نوامبر 2024 اولین محموله باری 3500 تنی جو از این ترمینال با استفاده از اسکله شماره 4 بندر کوریک ارسال شد.لازم به ذکر است که این پروژه به عنوان بخشی از اجرای طرح جامع توسعه زیرساخت های دریایی جمهوری قزاقستان برای سال های 2024 تا 2028 در دستور کار قرار داشت.
https://www.lada.kz/aktau_news/society/130795-v-portu-kuryk-otkrylsia-novyi-zernovoi-terminal-moshchnostiu-odin-mln-tonn-v-god.html
توسعه صادرات کالای ازبکستان از طریق بندر آکتائو
ازبکستان صادرات کالا از طریق بندر آکتائو را توسعه می دهد.ازبکستان قرار است صادرات کالا را در سراسر دریای خزر با تمرکز بر رشد حمل و نقل کانتینری گسترش دهد.هیئتی از ازبکستان در تاریخ 7 نوامبر 2024 با نمایندگان شرکت ملی "بندر تجاری دریایی آکتائو" قزاقستان گفتگو کرد.در این دیدار طرفین در مورد تواناییهای فعلی بندر آکتائو، تجهیزات فنی آن و مزایای بالقوه برای صادرکنندگان ازبکستان بحث و تبادل نظر کردند.همچنین توافق نامه ای برای توسعه همکاریهای دوجانبه سودمند و راه اندازی پروژههای مشترک با چشم انداز امیدوار کننده امضا شد.
بندر آکتائو با تاکید بر توسعه فعال حمل و نقل کانتینری و ترانزیتی به توسعه زیرساخت ها و افزایش ظرفیت خود ادامه می دهد.این بندر در حال حاضر نقش کلیدی را در چارچوب مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر ((TITR ایفا نموده و راههای جدیدی را برای کالاهای ازبکستانی برای رسیدن به بازارهای بین المللی از طریق قزاقستان و قفقاز جنوبی باز میکند.انتظار می رود تا پایان سال 2024، جریان ترانزیت از طریق بندر آکتائو بیش از 5 میلیون تن افزایش یابد و برنامههایی برای افزایش بیشتر این ارقام در سال های آینده وجود دارد.
https://www.uzdaily.uz/en/uzbekistan-to-expand-export-of-goods-through-aktau-port/
رونمایی کشورهای ترک از پرچم جدید
سازمان کشورهای ترکOTS )) در یازدهمین اجلاس سران خود در بیشکک، پرچم به روز شده ای را به عنوان نماد وحدت و میراث مشترک انتخاب نمودند.این پرچم، طراحی مجدد پیوندهای فرهنگی و تاریخی در جهان ترک را برجسته کرده و رنگ ها و الگوهای سنتی آن نشان دهنده ریشههای مشترک مردم ترک است.رنگهای آبی و سفید پرچم نماد خلوص، سنت و استپ وسیع بوده که قدرت، هماهنگی و ابدیت را تداعی میکند.این پرچم همچنین دارای یک هشت ضلعی که نمادی از هدایت و خرد میباشد در کنار خورشیدی با چهل پرتو که نشان دهنده نور، باز بودن و سرزندگی است. این تصویر نشاندهنده ارزشهای مشترک و چشمانداز جمعی است و مسیری پر رونق را برای ملتهای ترک روشن میکند.هلال ماه و ستاره - نمادی از کشورداری ترک - مظهر رشد، آرزو و پیشرفت هستند و حس خویشاوندی و پیوندهای فرهنگی را ترویج میکنند.
رهبران شرکت کننده در این اجلاس ابراز امیدواری کردند که پرچم جدید موجب تقویت درک متقابل و حمایت از دیدگاه واحد برای ثبات و صلح در سراسر کشورهای ترک شود.توکایف، رییس جمهور قزاقستان، پانزدهمین سالگرد تاسیس این سازمان را جشن گرفت و خواستار همکاری عمیق تر در بخش های اقتصادی، فرهنگی و دیجیتال در سراسر جهان ترک شد.
https://astanatimes.com/2024/11/turkic-states-unveil-new-flag-as-symbol-of-unity-and-heritage/
افزایش تعداد فک های مرده در مانگیستائو
آمار مرگبار در مورد فک های مرده در مانگیستائو به طور پیوسته در حال افزایش است. به گفته متخصصان بازرسی شیلات حوضه بین منطقه ای ژاییک-کاسپین،تا تاریخ7نوامبر2024بیش از 734 لاشه ثبت شده است.بازرسان ماهی متأسفانه میگویند که هیچ بهبودی در وضعیت وجود ندارد. پس از چند روز بدی آب و هوا، لاشههای جدید فوکهای مرده در سواحل این مناطق سرازیر شده است. در منطقه توپکاراگان،آکشوکور و موارد جداگانه ای نیز در آکتائو فوک مرده مشاهده شد. بازرسی شیلات به شما گفت که اگر فوک مرده ای پیدا کردید چه کاری انجام دهید.
یادآوری میکنیم که بازرسی شیلات مانگیستائو تورهای شکار غیرمجاز را یکی از دلایل مرگ دسته جمعی فوک ها اعلام وهمچنین خانم عسل بایموکانوف متخصص آموزش محیط زیست در مؤسسه هیدروبیولوژی و اکولوژی جمهوری قزاقستان نتایج اولیه را در مورد مرگ و میر فوک های خزری در منطقه مانگیستائو منتشر کرد. پیش از این، بر اساس گزارش وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری قزاقستان در محلی که در آن حدود 300 فوک مرده یافت شد درترکیب آب، هیچ انحراف غیرعادی شناسایی نشد.
https://www.lada.kz/aktau_news/ecology/130734-chislo-pogibshikh-tiulenei-v-mangistau-prevysilo-700.html
افزایش دوبرابری ورود جریان آب به دریای خزر در سال 2024
بر اساس گزارش وزارت منابع آب و آبیاری جمهوری قزاقستان، میزان ورودی آب به دریای خزر در سال 2024 بالغ بر 16.7 کیلومتر مکعب بوده است.در زمان مشابه جریان به مخزن در سال2021 حدود 3.6 کیلومتر مکعب، در سال 2022 حدود 5.47 کیلومتر مکعب ودر سال 2023 بالغ بر 8 کیلومتر مکعب بود.به گفته این وزارتخانه، افزایش جریان تا حدی از طریق دیپلماسی "آب" در توافق با کشورهای همسایه حاصل شد. از ابتدای سال تاکنون، نمایندگان این وزارتخانه 28 جلسه با همکاران روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه در مورد مسائل رودخانههای فرامرزی برگزار کرده اند. بذ اساس اعلام قبلی آقای مولدیر عبدالعلیوا، نماینده رسمی وزارت منابع آب و آبیاری، مذاکرات در مورد تنظیم حجم آب در دوره سیل، به صورت تشدید شده انجام خواهد شد.
https://azh.kz/ru/news/view/108242
بالاترین سطح تورم: افزایش قیمت مواد غذایی در مانگیستائو
بیشترین تورم سالانه در منطقه مانگیستائو و آستانه ثبت شده است. بانک ملی قزاقستان گزارش داد که قیمت مواد غذایی و محصولات غیر غذایی در این دو استان به شدت افزایش یافته است.در ماه اکتبر2024، تورم سالانه در کشور شتاب گرفت و به 8.5٪ رسید. تورم سالانه در 10 منطقه بالاتر از سطح کشور بود. بیشترین مقادیر در شهر آستانه (10.2 درصد) و منطقه مانگیستائو(7/9 درصد) ثبت شده است.
اگر در کل کشور، قیمت محصولات غذایی 4.9٪ افزایش یافت، در مانگیستائو محصولات 6.7٪ گران تر شدند. در مورد افزایش قیمت کالاهای خانگی و سایر کالاها، نیز این استان در صدر قرار دارد. میانگین افزایش قیمت محصولات غیرخوراکی در کل کشور (7.8٪ سالانه) میباشد که استان مانگیستائو با (8/11) پس از استان ترکستان (13.2٪) در جایگاه دوم قرار دارد.
https://www.lada.kz/aktau_news/130845-samyi-vysokii-uroven-infliatsii-v-mangistau-rezko-podorozhali-produkty.html
احداث خط لوله گاز در کاشاگان
به گزارش کانال تلگرامی نفت و گاز قزاقستان، ساخت یک خط لوله 18.5 کیلومتری برای پمپاژ گاز مایع از کارخانه بولاشک کاشاگان به پل روگذر راه آهن در ایستگاه آتیرائو در سال جدید آغاز خواهد شد.پروژه احداث خط لوله گاز به ظرفیت 213.4 متر مکعب. متر در ساعت برای حمل و نقل مخلوط مایع اتان، بوتان و پروپان، به ثبت رسیده است. کارفرمایان ساخت این لوله در حال حاضر شرکت خصوصی LPG Tech Ltd و شرکت سرمایه گذاری باز خصوصی Qazcon Oeic Ltd هستند.پیش بینی میشود علاوه بر بازار داخلی، حجم قابل توجهی گاز نیز صادر شود. با توجه به اینکه ممنوعیت واردات گاز مایع روسیه قرار است از ماه دسامبر در اتحادیه اروپا اجرایی شود، بازار اروپا بسیار جذاب و در دسترس به نظر می رسد.
https://azh.kz/ru/news/view/108180
افزایش خرید نفت قزاقستان توسط اروپا و آمریکا
کانال تلگرامی نفت و گاز قزاقستان گزارش می دهد که اروپا و ایالات متحده در سال جاری شروع به خرید بیشتر نفت قزاقستان کرده اند. در 8 ماه ابتدایی سال2024 میلادی بیش از 47.7 میلیون تن نفت از قزاقستان صادر شد. از نظر فیزیکی، حجم صادرات نسبت به ژانویه تا اوت سال گذشته (0.3+ درصد) تقریباً بدون تغییر باقی مانده و از نظر پولی با 6.2 درصد افزایش به 29.6 میلیارد دلار رسیده است.6 کشور عمده واردکننده خرید نفت قزاقستان را کاهش دادند. عرضه به کره جنوبی 3.3 برابر، سنگاپور 1.8 برابر، چین 1.5 برابر و ترکیه 1.5 برابر کاهش یافت. همچنین 25.2 درصد نفت کمتر به رومانی و 14.7 درصد به اسپانیا رسید.ایتالیا همچنان پیشرو در خرید است. البته باید در نظر داشت که از بنادر ایتالیا مقداری از نفت از طریق خطوط لوله نفت به کشورهای دیگر اروپایی می رود.
https://azh.kz/ru/news/view/108272
تقویت پروژههای زیست محیطی پالایشگاه آتیرائو
ژومارت علی اف معاون وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری قزاقستان در راس هیئتی از پالایشگاه نفت آتیرائو بازدید کرد.این هیئت همچنین شامل اربولات کوژیکوف، رییس کمیته مقررات و کنترل محیط زیست جمهوری قزاقستان، علی بک بکموخامبتوف، معاون وی و ارلان یسنوف، رییس بخش بوم شناسی منطقه آتیرائو، بود
در این نشست، پروژههای کاهش تأثیر فرآیند تولید بر محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. متخصصان کارخانه در مورد بهره برداری از تاسیسات جدید تصفیه مکانیکی و تصفیه خانه بیولوژیکی فاضلاب به توضیح پرداختند. در می 2024، بازسازی تصفیه خانه زباله به پایان رسید و در نتیجه بوی هیدروکربنی از بین رفت و بهره وری سیستم تصفیه افزایش یافت. همچنین با افزایش حجم پردازش لجن نفت، کیفیت تصفیه فاضلاب صنایع صنعتی بهبود پیدا کرد.در این جلسه تاکید ویژه ای بر اجرای سیستم نظارت خودکار ASM برای انتشار گازهای گلخانه ای به محیط زیست شد. در پایان این نشست، ژومارت علی اف اهمیت بهبود وضعیت زیست محیطی در منطقه را تشریح و به مدیریت این شرکت دستور داد تا کار برای اجرای پروژههای مربوطه را تقویت کنند.
https://azh.kz/ru/news/view/108287
امضا توافقنامه ساخت بندر میان وجهی در باکو میان آذربایجان، قزاقستان و چین
جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک برای ساخت ترمینال باربری جدید در بندر باکو امضا کردند. این قرارداد توسط طالح زیادوف، مدیرعامل بندر تجارت دریایی بینالمللی باکو، نورلان ساورانبایف، رئیس هیئت مدیره راه آهن قزاقستان و یوان شیائوجون، مدیر عامل شرکت ساخت و بهره برداری بندر تجارت آزاد شیان، امضا شد. این پروژه شامل توسعه زیرساختها برای یک پایانه بار میانوجهی در زمینی به مساحت 40 هکتار در بندر باکو واقع در روستای علیات است.
بندر باکو، جزء کلیدی کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR)، 400 هکتار وسعت دارد و در 70 کیلومتری پایتخت آذربایجان واقع شده است. این بندر دارای 13 اسکله است که میتواند کشتیهای Ro-Ro، و عملیات باربری عمومی را در خود جای دهد. کریدور حملونقل بینالمللی ترانس خزر که شامل بندر باکو میشود، پیوندی حیاتی بین اروپا و آسیا است که چین و آسیای مرکزی را از طریق قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا متصل میکند. انتظار میرود که بهبود زیرساختها در بندر باکو، از جمله ساخت یک پایانه کانتینری جدید، باعث افزایش ظرفیت محموله و تسریع زمان تحویل در طول این کریدور تجاری مهم شود.
https://www.agenzianova.com/en/news/central-asia-azerbaijan-kazakhstan-and-china-sign-agreement-to-build-intermodal-port/
پیشنهاد امضای توافقنامه برای تضمین توسعه پایدار حمل و نقل بار از طریق کریدور میانی
توکایف، رییس جمهور قزاقستان، ابتکاری برای امضای توافقنامه ای برای تسهیل توسعه پایدار خدمات حمل و نقل بار از طریق مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر(TITR)ارائه کرده است.سرویس مطبوعاتی توکایف در اجلاس سران سازمان کشورهای ترک OTS) ) در بیشکک گفت که تقویت روابط حمل و نقل و لجستیک از اولویت های این سازمان است."لازم است از پتانسیل کریدور میانی که نقشی استراتژیک در توسعه اقتصادی بیشتر جهان ترک ایفا میکند حداکثر استفاده را کرد. بنابراین ما امضای توافقنامه ای را ضروری می دانیم که توسعه پایدار حمل و نقل بار را در این زمینه تضمین کند. من امیدوارم که کشورهای شرکت کننده از این ابتکار حمایت کنند."
توکایف با بیان اینکه علاوه بر این، نیاز به توسعه همکاریهای مالی و سرمایه گذاری وجود دارد، گفت: صندوق سرمایه گذاری ترک ممکن است نقش ویژه ای در این تلاش ها ایفا کند. بسیار مهم است که تلاشهای خود را برای توسعه مسیرهای حملونقل موجود و جدید افزایش دهیم. این مسیرها شامل مسیر حملونقل بینالمللی ترانس خزر یا به اصطلاح کریدور میانی است که برای زنجیره تأمین بین آسیا و اروپا بسیار مؤثر است. انتظار داریم که حجم حمل ونقل در این مسیر در سال های آینده به 10 میلیون تن برسد.
https://interfax.com/newsroom/top-stories/107442/
بررسی احتمالات توسعه کریدور ترانس خزر با همکاری اروپا در تاشکند
در تاریخ 6 نوامبر2024، نشست عمومی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به منظور توسعه پتانسیل کریدور میانی در تاشکند در چارچوب برنامه روزهای اقتصادی اروپا 2024 ، با همکاری "انجمن ازبکستان- اتحادیه اروپا برای توسعه برنامههای اقتصادی" (EUROUZ)برگزار شد. مامانبی عمروف معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان طی سخنانی در این مراسم بر اقدامات این وزارتخانه برای توسعه و استفاده موثر از پتانسیل این کریدور تاکید کرد. وی در سخنان خود خاطرنشان کرد که گسترش زیرساخت های حمل و نقل و تقویت ارتباطات حمل و نقل نقشی تعیین کننده در رشد اقتصادی کشورهای منطقه دارد.از این منظر، افزایش پایداری کریدور حمل و نقل ترانس خزر و تبدیل آن به مسیر چندوجهی اتصال اروپا و آسیا به تقویت روابط اقتصادی بین دو منطقه، بهبود ایمنی و پایداری کریدورهای حمل و نقل کمک خواهد کرد. وی همچنین در گفتگو با نمایندگان اتحادیه تجاری اروپا ، جنبههای مربوط به اجرای پروژههای همکاری مشترک برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل در ازبکستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.
https://yuz.uz/en/news/v-tashkente-obsujden-vozmojnosti-razvitiya-transkaspiyskogo-koridora-v-sotrudnichestve-s-evropoy
ارائه پیشنهاد ایران برای پیوستن به شبکه راه آهن CIS
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در هشتاد و یکمین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای عضو CIS در ازبکستان شرکت میکند.ایران از نشستی که به ریاست روسیه برگزار میشود برای ارائه درخواست خود برای پیوستن به شبکه راه آهن کشورهای مستقل مشترک المنافع استفاده خواهد کرد تا واگنهایش بتوانند در این شبکه فعالیت کنند.هدف این درخواست این است که ایران بتواند از شبکه گسترده راه آهن کشورهای مستقل مشترک المنافع برای ترانزیت کالا استفاده کند.جبارعلی ذاکری مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور ناظر به عنوان نماینده ایران در نشست CIS در تاشکند حضور خواهد داشت.
https://en.irna.ir/news/85651284/Iran-submits-bid-to-join-CIS-railway-network
گردش تجاری بین قزاقستان و چین در نه ماه اول سال 2024
به نقل از اداره کل گمرک چین، در 9 ماه اول سال 2024، گردش تجاری بین قزاقستان و چین به 33 میلیارد دلار رسید. در سال 2023، گردش تجاری بین قزاقستان و چین 41 میلیارد دلار بود.گردش مالی تجاری چین با دیگر شرکای اصلی، از جمله انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن)، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کره جنوبی، در ده ماهه اول سال جاری افزایش قابل توجهی را نشان داد.
بر اساس آمار، گردش مالی چین با کشورهای آسه آن با 8.8 درصد رشد به 5.67 تریلیون یوان (نزدیک به 800 میلیارد دلار)، اتحادیه اروپا با 1.2 درصد رشد به 4.64 تریلیون یوان (645 میلیارد دلار آمریکا)، ایالات متحده با 4.4 درصد رشد به 4.01 تریلیون یوان (558 میلیارد دلار) و کره جنوبی با 6.7٪ به 1.91 تریلیون یوان (265 میلیارد دلار) رسید
https://astanatimes.com/2024/11/trade-between-kazakhstan-and-china-reaches-33-billion-in-2024/