امروز پنج شنبه  ۱ آذر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۸/۱۴- ۰۸:۲۶

اهم اخبار و تحولات حوزه سرکنسولگری و حمل و نقل و انرژی جمهوری قزاقستان

(هفته اول آبان 1403)

کشف حدود300 لاشه فوک در سواحل خزر

     در ناحیه بوتینو در منطقه توپکاراگان، طوفان‌های اخیر صدها جسد از فوک‌های دریایی را به ساحل آورده اند. مرگ غیرقابل توضیح تعداد زیادی فوک خزری در منطقه مانگیستائو قزاقستان زنگ خطر را در میان مقامات محلی و دانشمندان به صدا درآورد.فوک های خزری تنها پستانداران دریایی در دریای خزر هستند. در اوایل قرن بیستم جمعیت آن‌ها به بیش از یک میلیون نفر می رسید اما اکنون به دلیل شکار بی رویه و آلودگی به 70000 نفر کاهش یافته است.

     ژزیرا سیدیکوا، محقق مؤسسه هیدروبیولوژی و اکولوژی گفت که از اواخر ماه سپتامبر2024، کارکنان این موسسه در مانگیستائو مستقرهستند و منطقه ساحلی دریایی در غرب شبه جزیره توپکاراگان را زیر نظر دارند. وظیفه دانشمندان این است که مشخص کنند چه چیزی باعث مرگ فوک خزری می‌شود.

    تا 29 اکتبر2024 بیش از 289 لاشه فوک در امتداد خط ساحلی در پی پایش های انجام شده توسط تیم بازرسی بین منطقه‌ای شیلات حوضه اورال-کاسپین و کارشناسان موسسه هیدروبیولوژی و اکولوژی مانگیستائو کشف شد. نمونه‌های بیولوژیکی از حیوانات (نیش، پنجه، معده، بافت اندام های داخلی) برای تعیین سن و علل مرگ آنها گرفته شد.  آندری رودسکی، سرپرست بازرسی منطقه شیلات مانگیستائو از نظارت بر منطقه ساحلی دریای خزر خبر داد. به گفته وی نمایندگان بازرسی، دستگاه اجرایی محلی، مؤسسه هیدروبیولوژی و اکولوژی، شعبه انجمن جمهوری شیلات و آبزی پروری قزاق بالک در صحنه حضور دارند. بر اساس اولین یافته‌ها وزارت محیط زیست و منابع طبیعی قزاقستان علت بالقوه مرگ و میر دسته جمعی فوک ها در منطقه مانگیستائو را به دلیل عوامل انسانی، به ویژه گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، اعلام کرده است. به گفته ژومارت علی اف، معاون وزیر محیط زیست، این وزارتخانه از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد و یک کمیسیون ویژه منطقه ای در حال بررسی این پرونده است.

https://www.lada.kz/aktau_news/ecology/129963-tushi-tiulenei-obnaruzhili-na-poberezhe-kaspiia.html 

بازدید سفیر اتحادیه اروپا در قزاقستان از استان آتیرائو

     سریک شاپکنوف استاندار آتیرائو با آلیوشکا سیمکیچ سفیر اتحادیه اروپا در قزاقستان دیدار کرد. در این دیدار، طرفین در خصوص جذب سرمایه گذاری در منطقه نفتی بحث و تبادل نظر کردند. آلیوشکا سیمکیچ با تشکراز استقبال گرم سریک شاپکنوف گفت برای اولین بار در یک بازدید رسمی‌به منطقه آتیرائو آمده ام. امیدوارم این دیدار انگیزه جدیدی به همکاری ما بدهد. امروزه 90 درصد از گردش تجاری اتحادیه اروپا با منطقه توسط بخش نفت و گاز تامین می‌شود. توجه به صنعت حمل و نقل را در ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با منطقه آتیرائو ضروری می دانم. در عین حال، من می خواهم در مورد امکانات بندر دریایی بدانم، زیرا ما در حال اجرای یک پروژه ویژه در این راستا هستیم.

     سریک شاپکنوف با اشاره به اینکه مشارکت و همکاری گسترده بین منطقه آتیرائو و اتحادیه اروپا در حال توسعه است،گفت: اتحادیه اروپا سرمایه‌گذار عمده در اقتصاد این کشور بوده و فرصت های زیادی برای توسعه بیشتر همکاری‌های چند جانبه ما وجود دارد. موقعیت جغرافیایی منطقه آتیرائو به توسعه تجارت و اقتصاد، نفت و گاز و حمل و نقل و صنایع لجستیک کمک می‌کند. گواه ثبات سرمایه گذاری در منطقه، فعالیت 259 کارآفرین اروپایی است که به همین دلیل ما به گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و جذب سرمایه گذاری‌های اتحادیه اروپا امیدواریم.

     در هشت ماه ابتدایی سال 2024، گردش تجارت خارجی منطقه آتیرائو با اتحادیه اروپا بالغ بر 15.7 میلیارد دلار آمریکا بود که از این میزان سهم صادرات  15.4 میلیارد دلار و واردات  300 میلیون دلار می‌باشد.

https://azh.kz/ru/news/view/107779

آغاز فعالیت گروه آژانس توسعه فرانسه در قزاقستان

     نورژان نورژیگیتوف، وزیر منابع آب و آبیاری با سیلوین ژیوگه، سفیر فوق العاده و تام الاختیار فرانسه در قزاقستان دیدار و در مورد مسیرهای همکاری دوجانبه گفتگو کرد.این وزارتخانه در حال آماده شدن برای امضای یادداشت همکاری و توافقنامه سه جانبه با آژانس توسعه فرانسه (AFD) و اداره تحقیقات زمین شناسی و معدن فرانسه (BRGM) است. پارلمان قزاقستان، توافقنامه ای را بین دولت های قزاقستان و فرانسه در 23 اکتبر2024 تصویب کرد که به گروه آژانس توسعه فرانسه (AFD) اجازه می دهد تا در قزاقستان فعالیت خود را آغاز کند.این تحقیقات مطالعه جامعی در راستای پایش، اکتشاف و توسعه آب های زیرزمینی در حوضه دریاچه‌های بالخاش می‌باشد. علاوه بر این، وزارت منابع آب و آبیاری در حال بررسی فرصت های همکاری با دفتر بین المللی آب (OiEau) است.

     سیلوین ژیوگه در این دیدار گفت که شرکت های فرانسوی قصد دارند در پروژه‌های ساخت و ساز و بازسازی تاسیسات مدیریت آب در قزاقستان مشارکت کنند. شرکت های فرانسوی که مصرف آب را شناسایی و مدیریت آب را بهینه می‌کنند نیز علاقه مند به ایجاد مشارکت هستند.امضای تفاهم نامه و توافقنامه گام مهمی‌برای همکاری ما خواهد بود. نورژان نورژیگیتوف وزیر منابع آب و آبیاری گفت: ما قصد داریم با همکاران فرانسوی خود درازمدت و به طور موثر کار کنیم.

      لازم به ذکر است گروه AFD در چارچوب فعالیت های خود در قزاقستان از مالیات بر درآمد شرکت معاف است و مجاز به افتتاح دفتر نمایندگی است. گروه AFD و دفتر آن وضعیت یک بانک یا هیچ مؤسسه مالی دیگری را ندارند، بنابراین آنها را از مقررات بانکی محلی مستثنی می‌کند.

https://baq.kz/elimiz-frantsiyamen-birigip-ile-balqash-basseynin-zertteydi-200000199/

روسیه در حال بیرون راندن قزاقستان از بازارهای بین المللی صادرات گندم

     غلات ارزان روسیه مشکلاتی را برای بازار گندم قزاقستان ایجاد می‌کند و بر قیمت های داخلی و صادرات تأثیر می‌گذارد. قزاقستان به تدریج موقعیت خود را در بازارهای دیگر کشورها از دست می دهد. مرکز تحلیلی Halyk Finance گزارش داد که قزاقستان در سال‌های 2021-2022 به 23 کشور و در سال 2023 به 24 کشور گندم صادر کرده است. با این حال، امسال تعداد کشورهایی که گندم قزاقستان در آن‌ها عرضه می‌شود به 12 کشور کاهش یافته است. در این گزارش آمده: قزاقستان به دلیل رقابت با غلات روسیه با چالش های جدی مواجه شد و بازارهای سنتی صادراتی و موقعیت های خود را در عرصه بین المللی از دست داد.عرضه بیش از حد غلات از روسیه، تولیدکنندگان قزاقی را مجبور به کاهش قیمت ها برای حفظ رقابت می‌کند. به گفته کارشناسان، در این شرایط، تنها مزارعی که قادر به حفظ هزینه‌های پایین و بهره وری بالا هستند، می‌توانند فشار بازار را تحمل کنند.

     قزاقستان همچنین مکانیسم هایی را برای حمایت از تولیدکنندگان غلات محلی، مانند ممنوعیت واردات از سایر کشورها، معرفی کرده است. در 26 ژوئیه 2024، در جلسه کمیسیون بین بخشی سیاست تجارت خارجی، تصمیم به ممنوعیت موقت واردات گندم از طریق انواع حمل و نقل از کشورهای ثالث و کشورهای EAEU تا 31 دسامبر 2024 گرفته شد. تنها استثناء، تدارکات ترانزیت از طریق خاک قزاقستان است. اما این اقدامات موقتی است و مشکلات اساسی صنعت را حل نمی‌کند.صادرکنندگان روسی به لطف بهره وری بالاتر و هزینه‌های کمتر، می‌توانند قیمت های رقابتی تری را در بازارهای بین المللی ارائه دهند. این مرکز تصریح کرد که این وضعیت را برای تولیدکنندگان قزاقستانی پیچیده می‌کند، زیرا به دلیل گرانی غلات، رقابت برای آنها دشوار است.تحلیلگران پیشنهاد می‌کنند که دولت اقدامات حمایتی غیربازاری را کنار بگذارد و بر افزایش رقابت پذیری تمرکز کند. اصلاحات ارضی پیشنهاد اصلی این گروه تحقیقاتی است.

https://www.ulysmedia.kz/news/40354-rossiia-vytesniaet-kazakhstan-s-mezhdunarodnykh-rynkov-po-eksportu-pshenitsy/

انتخاب قزاقستان به عنوان یک کشور برتر در فهرست لیست سفر 2025

     رسانه بین المللی مسافرتی پیشرو Lonely Planet، قزاقستان را به عنوان یکی از بهترین کشورها برای بازدید در رتبه بندی سالانه بهترین سفر در سال 2025 معرفی کرده است.کارشناسان Lonely Planet هر سال به دقت مقاصد را بر اساس توصیه‌های مسافران، کارکنان، نویسندگان و دیگر متخصصان صنعت انتخاب می‌کنند. Best in Travel رویدادی برجسته برای جامعه جهانی سفر است که هیجان‌انگیزترین و الهام‌بخش‌ترین مقاصد را برای اکتشاف به نمایش می‌گذارد.  در سال 2025، قزاقستان به دلیل تاریخ غنی، مناظر متنوع و میراث فرهنگی منحصر به فرد خود انتخاب شد و آن را از سایر کشورها متمایز کرد.

     یرژان یرکین بایف، معاون وزیر گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان از این تقدیر استقبال کرد و اظهار داشت: «قرار گرفتن قزاقستان در Lonely Planet's Best in Travel 2025 جذابیت رو به رشد این کشور به عنوان یک مقصد سفر را برجسته می‌کند و فرصت های جدیدی را برای ترویج فرهنگی و منحصر به فرد آن می‌گشاید. میراث طبیعی در صحنه جهانی قزاقستان با رویکرد جسورانه خود به توسعه گردشگری پایدار ادامه می دهد. ما متعهد هستیم که تجربیات معتبری را به بازدیدکنندگان ارائه دهیم که جوهر واقعی میراث قزاقستان را به نمایش بگذارد."

     قزاقستان که جایگاهی در این فهرست معتبر به دست آورده است، به عنوان کشوری توصیف می‌شود که سنت‌های باستانی در آن با مدرنیته ترکیب می‌شود و چیزی منحصر به فرد را برای هر بازدیدکننده‌ای ارائه می‌دهد. در انتشارات Lonely Planet آمده است: «قزاقستان فقط مکانی برای بازدید نیست. دنیایی برای ورود، سفری برای انجام و داستانی برای تبدیل شدن به بخشی از آن است. آستانه مدرن را که پایتخت کشور است، نقطه شروع خود برای ماجراجویی قزاقستان قرار دهید و سپس در کوه‌های خشن و وحشی و استپ در تفرجگاه بورابای پرسه بزنید، از شهرهای تجاری باستانی مانند ترکستان دیدن کنید، در دریای خزر شیرجه بزنید و سفر خود را درآلماتی، کانون غذا و خوراک آسیای مرکزی به پایان برسانید.»

https://www.infotag.md/foreign-news-en/319728/

دسترسی شهروندان قزاقستان به 41 کشور بدون ویزا

     بر اساس رتبه بندی جهانی پاسپورت، کشور قزاقستان با امتیاز جابجایی ۹۴ در جایگاه ۵۴ در میان ۱۹۹ کشور جهان قرار دارد و شهروندان قزاقستان می‌توانند به ۴۱ کشور بدون ویزا  مسافرت کنند.در این رده بندی، چین موقعیت مشابهی دارد، در حالی که روسیه با شاخص آزادی حرکت قوی تر 127، در رتبه چهلم در میان کشورهای همسایه قرار دارد. در آسیای مرکزی، ازبکستان و جمهوری قرقیزستان در رتبه 76 و تاجیکستان در جایگاه 72 قرار گرفته اند.

     در میان کشورهایی که طولانی ترین اقامت بدون ویزا را به شهروندان قزاقستان ارائه می دهند، گرجستان در صدر فهرست قرار گرفته و اجازه اقامت تا یک سال را می دهد.ارمنستان، سنت وینسنت و گرنادین‌ها اجازه اقامت تا 180 روز را دارند، در حالی که نزدیک به 15 کشور دیگر از جمله روسیه، ترکیه، مغولستان، آلبانی و مولداوی یک دوره 90 روزه بدون ویزا ارائه می دهند. هنگ کنگ، ایران و عمان اقامت کوتاه تری تا 14 روز بدون ویزا دارند.

هر سال، وزارت امور خارجه به طور فعال برای بهبود وضعیت پاسپورت قزاقستان کار می‌کند. در سال 2023، قزاقستان با بنگلادش، سیشل، سن مارینو، چین و ویتنام قرارداد لغو روادید را به امضا رسانید. امسال لیست کشورهای بدون ویزا نیز با تایلند، مراکش و رواندا تکمیل شد. علاوه بر این، بحث‌های مداومی‌برای ساده‌سازی رژیم ویزای اتحادیه اروپا برای قزاقستان وجود دارد. اخیراً نمایندگان اتحادیه اروپا و قزاقستان بیست و یکمین نشست رسمی را برگزار کردند که در آن دو طرف تمایل خود را برای تعمیق همکاری و دستیابی به توافق در مورد تسهیل روادید تأیید کردند.

https://astanatimes.com/2024/10/kazakh-citizens-have-visa-free-access-to-41-countries/

ازسرگیری تولید نفت و گاز در میدان کاشاگان قزاقستان

     بر اساس اعلام وزارت انرژی قزاقستان، میدان کاشاگان به طور کامل بازسازی شده و زودتر از موعد به ظرفیت عملیاتی بهینه خود بازگردانده شده است.این وزارتخانه افزود که تولید آغاز شده اگرچه هنوز با ظرفیت کامل انجام نمی‌شود.در این اطلاع رسانی آمده که  از اول نوامبر(11آبان1403)، این تاسیسات با ظرفیت کامل کار خواهد کرد.لازم به ذکر است که تعمیرات این میدان از 16 مهرماه آغاز شده و قرار بود به مدت 30 روز ادامه داشته باشد.کاشاگان بزرگترین میدان نفت و گاز در بخش قزاقستانی دریای خزر در 80 کیلومتری جنوب غربی شهر آتیرائو قرار دارد و مساحت آن 3375 کیلومتر است. مخزن میدان در عمق تقریبی 4200 متری زیر بستر دریا در قسمت شمالی آن می‌باشد.

https://en.inform.kz/news/oil-and-gas-production-resumes-at-kashagan-field-59eaf6/

همکاری KazMunaiGas و شرکت نفت و گاز چین CNPC برای اکتشاف نفت در دریای خزر

       KMG و CNPC به دنبال اکتشاف نفت در منطقه قزیل اوردا و دریای خزر خواهند بود.شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان این موضوع را طی یک سمینار فنی در مورد چشم انداز اکتشافات زمین شناسی و افزایش بازیافت نفت در میادین اعلام کرد. به منظور اکتشاف میادین نفتی جدید، پر کردن ذخایر نفت و معرفی فناوری‌های نوآورانه، KMG همکاری خود را با شرکت نفت و گاز چین CNPC افزایش می دهد. امضای قرارداد محرمانه با CNPC و طرح مشترک اکتشافات زمین شناسی حاشیه شرقی حوضه خزر بر اهمیت استراتژیک این قراردادها تاکید می‌کند.بر اساس مطالعه جامع حوضه‌های رسوبی، منابع پیش بینی شده حوضه قزیل اوردا بیش از 3.2 میلیارد تن می‌باشد.

https://abc.az/en/news/159517/kazmunaigas-and-cnpc-intend-to-search-for-oil-in-the-caspian-sea

موفقیت شرکت چینی در انعقاد قرارداد سرمایه گذاری در میدان تنگیز

      CNOOC International قرارداد اکتشاف سرمایه گذاری مشترک با شرکت دولتی قزاقستان KazMunayGaz امضا می‌کند.شرکت بین المللی CNOOC چین در صورت کشف تجاری، حق توسعه زمین‌های مجاور بزرگترین میدان تولیدکننده نفت قزاقستان، Tengiz، را به دست آورده است.بلوک Zhylyoy در غرب میدان تنگیز، یکی از سه پروژه غول پیکر در کنار کاشاگان و کاراچاگانک قرار دارد.

      شرکت نفت دولتی قزاقستان KMG روز چهارشنبه گفت که CNOOCتوافق نامه ای را در آستانه برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای اکتشاف بلوک ژیلیوی امضا کرد.این بلوک که حدود 960 کیلومتر مربع مساحت دارد، در یک نوار وسیع از زمین قرار دارد که قبل از عقب نشینی دریا در دو دهه گذشته، ساحل قدیمی دریای خزر را تشکیل می داد. طبق اعلام قبلی KMG ، این دو شرکت هر کدام 50 درصد از سهام این پروژه اکتشافی را در اختیار خواهند داشت و CNOOC نیز متعهد به تامین مالی تمام هزینه‌های اکتشاف است.به گفته KMG ، ارزیابی‌های اولیه نشان می دهد که بلوک ژیلیوی ممکن است منابعی در حدود 1.4 میلیارد بشکه نفت را در خود جای دهد.

      میدان تنگیز با در اختیار داشتن 25.5 میلیارد بشکه نفت در ابتدای خط لوله صادراتی قرار دارد که توسط کنسرسیوم خط لوله خزر اداره می‌شود. این خط لوله از منطقه آتیرائو شروع شده و با درنوردیدن سراسر روسیه تا پایانه صادرات دریایی در دریای سیاه امتداد دارد.

https://www.upstreamonline.com/exploration/chinese-player-wins-acreage-next-to-chevron-operated-oilfield-in-kazakhstan/2-1-1728666

توافق نامه همکاری استراتژیک قزاقستان با ترکمنستان با هدف تقویت صنعت گاز

     شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان ، Kazmunaygas ، قرار است برای اولین بار از دکل حفاری خود در بخش ترکمن دریای خزر استفاده کند.کاشانف رییس هیئت مدیره KMG گفت دکل حفاری شناور قزاقستان ، ساتی ، برای اولین بار در میدان چیلن به عنوان بخشی از این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساتی اولین دکل حفاری دریایی قزاقستان است که در داخل کشور طراحی و در یک کارخانه کشتی سازی در منطقه مانگیستائو ساخته شد. در یک یادداشت مرتبط ، شرکت ملی گازقزاقستان (QazaqGaz)  توافق نامه همکاری استراتژیک با هدف تقویت صنعت گاز در تاریخ 10 اکتبر2024 با طرف ترکمنی به امضا رسانید . این توافق نامه جامع شامل برنامه‌هایی برای گسترش فعالیت های اکتشافی و درگیر کردن QazaqGaz  در میادین اصلی گاز ترکمنستان از جمله Galkynysh می‌باشد.این توافق نامه همچنین شامل پروژه‌های اصلی خط لوله ، مانند خط لوله ترکمنستان و آفریقا-پاکستان-هند TAPI و همچنین واردات گاز تجاری از ترکمنستان به قزاقستان است.

     ذخایر گاز قابل بازیابی قزاقستان تقریباً 3.8 تریلیون متر مکعب بوده که شامل 2.2 تریلیون متر مکعب گاز همراه و 1.6 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی است. ذخایر اصلی در چهار میدان کاراچاگاناک ، تنگیز ، کاشاگان و ژاناژول واقع شده است.قزاقستان بیش از 85 ٪ گاز طبیعی خود را از دو میدان کاشاگان و کاراچاگاناک در منطقه دریای خزر تولید می‌کند. در سال 2023 ، این کشور در مجموع 59 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرد.انتظار می رود مصرف سالانه گاز طبیعی قزاقستان امسال به 20.9 میلیارد متر مکعب برسد و تا سال 2030 به 40 میلیارد متر مکعب افزایش یابد. پس از یک قرارداد سه ساله اخیر با چین ، قزاقستان صادرات گاز طبیعی خود را به 5.8 میلیارد متر مکعب در سال 2023 افزایش داد.

https://caspiannews.com/news-detail/kazakhstans-kazmunaygas-to-deploy-drilling-rig-in-turkmenistans-caspian-sea-waters-2024-10-25-0/

انتقال بیش از 730 تن نفت با تانکرهای تاراز و لیوا از آکتائو به ماخاچ کالا

     نفتکش های تراز و لیوا که از دسامبر 2023 شروع به فعالیت نموده اند، 113 سفر رفت و برگشت داشته اند.به گزارش سرویس مطبوعاتی KMG، آنها در این مدت بیش از 730 هزار تن نفت را از بندر آکتائو به ماخاچ کالا منتقل کرده اند.در حال حاضر کشتی‌های نفتکش تراز و لیوا در مسیر آکتائو - ماخاچ کالا - آکتائو در دریای خزر مشغول فعالیت هستند. نفتکش‌های مذکور متعلق به شرکت Caspian Integrated Maritime Solutions  با سرمایه‌گذاری مشترک KazMunayGas و AD Ports Group می‌باشد.

https://otpannews.kz/ru/news/2353

ترمینال های جدید بندر کوریک قزاقستان

     بندر کوریک قزاقستان در سواحل دریای خزر، سه پایانه جدید خواهد داشت. یک پایانه چند منظوره در بندر با ظرفیت کل 9.4 میلیون تن با سرمایه گذاری کلان شرکت بنادر ابوظبی به ارزش 184.6 میلیون یورو در حال ساخت است. در پایان پروژه، این بندر دارای یک تاسیسات غلات با ظرفیت 1 میلیون تن و همچنین یک پایانه نفتی (4.5 میلیون تن) و یک پایانه استفاده عمومی‌با ظرفیت 2.9 میلیون تن خواهد بود.پایان عملیات ساخت در سال2027 اعلام شده است.

     بندر کوریک یک مرکز اصلی به عنوان یک نقطه حمل و نقل در امتداد کریدور میانی است. بارهای ریلی را می‌توان در کشتی‌هایی با مقصد آذربایجان بارگیری و از آنجا به اروپا حمل نمود. پیش از این، یک ترمینال جدید غلات در بندر افتتاح شد. حمل و نقل ریلی آسیا - اروپا یکی از موضوعات کلیدی در اجلاس جاده ابریشم اروپا 2024 است. این اجلاس در تاریخ 27 تا 28 نوامبر2024 در وین برگزار می‌شود.

https://www.railfreight.com/beltandroad/2024/10/30/kazakh-kuryk-port-to-get-various-new-terminals/

سفارش لوکوموتیوهای جدید ساخت آمریکا توسط شرکت راه آهن قزاقستان

     راه آهن قزاقستان KTZ به تلاش خود برای برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد حمل و نقل و حل مشکلاتی که باعث تاخیرمحموله در مرز چین و قزاقستان می‌شود، ادامه می دهد. سفارش لوکوموتیوهای جدید از تامین کننده آمریکایی Wabtec به همین منظور می‌باشد. این لکوموتیوها کارایی، قابلیت اطمینان و صرفه جویی عملیاتی را برای حمایت موثر از تقاضای رو به رشد در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر فراهم می‌کنند.

      Gokhan Bayhan ، معاون منطقه‌ای Wabtec برای عملیات در کشورهای مستقل مشترک المنافع، اروپا، خاورمیانه و آفریقا، گفت: قزاقستان دارای یک دولت محلی مترقی و با تفکر باز است که اهمیت راه‌آهن را در پیشبرد اقتصاد محلی درک می‌کند.جزئیات این سفارش علنی نشده  اما اوایل سال جاری KTZ اعلام کرد که قصد دارد 574 لوکوموتیو جدید را طی پنج سال آینده وارد کند که شامل 100 لوکوموتیو برای مسیرهای کمتر‌پیچیده و 474 لوکوموتیو برتی مسیرهایی با پیچیدگی بیشتر می‌باشد. لکوموتیوهای شنتینگ و خط اصلی از شرکت چینی CRRC خریداری خواهند شد.

     محموله‌های چین-اروپا با افزایش 1400 درصدی حجم کانتینر از طریق راه‌آهن طی هفت ماه اول سال، باعث شده شرکت های راه آهن منطقه به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقلی خود باشند. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده اپراتورهای قزاق نسبت به سال گذشته افزایش 63 درصدی در حجم حمل و نقل ریلی را تجربه کردند.

https://theloadstar.com/kazakh-railways-buys-us-made-locos-to-meet-growing-china-europe-demand/

کمک بانک توسعه آسیایی به ارتقای جاده در قزاقستان

     بانک توسعه آسیایی، وام ضمانت شده ای به ارز محلی تا سقف 291.49 میلیون دلار را برای  KazAvtoZhol(شرکتی که بر برنامه ریزی، ساخت، بهره برداری و نگهداری بزرگراه‌های ملی قزاقستان نظارت دارد) تصویب کرده است. این وام برای بازسازی جاده ای به طول 208 کیلومتر از قیزیلوردا تا ژزکازگان در مرکز قزاقستان اختصاص یافته است. پروژه مذکور، بزرگراه دو خطه موجود را به یک جاده دو خطه با استانداردهای بالاتر و مقاوم در برابر آب و هوا ارتقا داده و زمان سفر را از 4 به 2 ساعت کاهش می‌دهد.این بازسازی همچنین باعث بهبود اتصال داخلی و منطقه ای شده و با ایمنی جاده‌ها، تجارت ملی و بین المللی را رونق می‌بخشد.

یوگنی ژوکوف مدیر کل آسیای مرکزی و غربی بانک توسعه آسیایی در این زمینه اظهار داشت: «با بهبود کریدور قیزیلوردا-ژزکازگان، به محدودیت‌های زیرساختی حیاتی که مانع رشد اقتصادی قزاقستان و توسعه متعادل اقتصادی منطقه‌ای می‌شود، رسیدگی می‌کنیم. این پروژه همچنین برای استفاده از مزیت ژئواستراتژیک قزاقستان و تقویت یکپارچگی منطقه ای و جهانی بسیار مهم است.

     قزاقستان، بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی، موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به پلی بین آسیا و اروپا دارد. با این حال، به دلیل ناکارآمدی‌ها و هزینه‌های بالای حمل و نقل و لجستیک، این کشور برای تقویت موقعیت استراتژیک خود نیاز به کمک دارد. این کشور همچنین با 12.2 مرگ در هر 100000 نفر در سال 2021 شاهد نرخ بالای مرگ و میر ناشی از ترافیک بوده است. انتظار می رود با افتتاح این پروژه، به طور قابل توجهی آمار تصادفات کاهش یافته و ایمنی کلی کریدور جاده افزایش یابد.

https://timesca.com/adb-to-help-upgrade-strategic-road-in-kazakhstan/ 

افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در قزاقستان

     بر اساس سند وزارت انرژی قزاقستان درباره تولید برق توسط منابع انرژی تجدیدپذیر که در 18 اکتبر 2024منتشر شد بین ژانویه و سپتامبر، منابع انرژی تجدیدپذیر 5.78 میلیارد کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) برق تولید کردند.این آمار نشان می دهد در 9 ماه اول سال این کشور با افزایش 18 درصدی تولید برق از منابع تجدیدپذیر نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

     بیشترین سهم تولید برق از نیروگاه‌های بادی با 3.2 میلیارد کیلووات ساعت و کمترین از نیروگاه‌های بیوالکتریک با 560000 کیلووات ساعت است. نیروگاه‌های خورشیدی 1.6 میلیارد کیلووات ساعت و نیروگاه‌های برق آبی کوچک 944.4 میلیون کیلووات ساعت تولید کردند.ظرفیت نصب شده تجمعی دارایی‌های انرژی تجدیدپذیر 2.9 گیگاوات (GW) است که شامل 1.4 گیگاوات نیروگاه بادی، 269.785 مگاوات (مگاوات) نیروگاه‌های برق آبی کوچک، 1.2 گیگاوات نیروگاه خورشیدی و 1.77 مگاوات نیروگاه برق دوگانه است.

https://astanatimes.com/2024/10/kazakhstans-renewable-energy-generation-rises-significantly/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما