اهم اخبار و تحولات حوزه عمومی سرکنسولگری و حمل و نقل و انرژی جمهوری قزاقستان
(هفته چهارم مهر 1403)
امضا طرح همکاری برای سال 2025 بین مانگیستائو و استان بالکان ترکمنستان
همزمان با سفر رییس جمهورقزاقستان به ترکمنستان در تاریخ 10اکتبر2024، آقای نورداولت کیلی بای استاندار مانگیستائو نیز در ترکیب هیئت قزاقی حضور داشت. در این سفر، میان دو کشور20سند در خصوص برنامه جامع برای تقویت دوستی و تعمیق مشارکت استراتژیک چند وجهی برای سالهای 2025-2027، موافقتنامه ارتقا و حمایت متقابل از سرمایهگذاریها، توافقنامه همکاری استراتژیک در حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت و پروتکل اصلاح و تکمیل موافقتنامه 1997 در مورد حمل و نقل بین المللی خودرویی مسافر و بار، گردشگری، امور بایگانی، توسعه بخش گاز، حمل و نقل پستی بینالمللی، خدمات میدان نفتی در بخش ترکمن دریای خزر به امضا رسید.
یکی از اسناد امضا شده، طرح یکپارچگی تجاری-اقتصادی، علمی-فنی و فرهنگی برای سال 2025 بین استانداری مانگیستائو جمهوری قزاقستان و استانداری بالکان ترکمنستان بود. بالکان آباد از مهمترین شهرهای کشور ترکمنستان، مرکز استان بالکان است. دلیل اهمیت این شهر پالایشگاههای نفت و گاز و همچنین چاههای نفتی است که در آن قرار گرفته اند. بالکان آباد بیشترین منابع نفتی و گازی کشور ترکمنستان را دارد و از این جهت نقش حیاتی در اقتصاد کشور ایفا میکند. استان مانگیستائو نیز بعد از استان آتیرائو دارای بیشترین منابع نفتی و گازی کشور قزاقستان میباشد.امضای این موافقتنامه بستر جدیدی برای توسعه روابط دو استان در همه زمینهها به خصوص همکاری در حوزه نفت و گاز را فراهم می آورد.
https://www.gov.kz/memleket/entities/mangystau/press/news/details/862831?lang=kk
اجرای پروژه ای با هدف توسعه جوانان در استان مانگیستائو با حمایت ژاپن و برنامه توسعه سازمان ملل متحد
آبات اوریسبایف معاون استاندار منطقه مانگیستائو، با جون یامادا سفیر فوق العاده و تام الاختیار ژاپن در قزاقستان و کاتارژینا واورنیا نماینده دائم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در قزاقستان دیدار کرد. در این نشست، مرحله دوم پروژه «تقویت ثبات جوامع محلی و توسعه همکاریهای منطقه ای به منظور جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز در آسیای مرکزی» که با حمایت دولت ژاپن و برنامه توسعه توسعه ملل متحد در منطقه مانگیستائو اجرا شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آبات اوریسبایف با اشاره به اولویتهای توسعه اقتصادی در منطقه، از پروژههای در حال اجرا در منطقه به نمایندگی از استاندار منطقه نوردولت کیلیبای قدردانی نمود و اعلام کرد که آماده حمایت بیشتر از این طرحها است.
این طرح که در مناطق مانگیستائو و قیزیل اوردا اجرا میشود، با هدف بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی جوانان، تقویت مصونیت آنها در برابر افراط گرایی و گسترش فرصت های شغلی است. در چارچوب این طرح، فعالیتهای مختلفی از جمله اردوهای تابستانی برای جوانان، آموزش متخصصان و همچنین تدوین اسناد برنامهریزی و بودجه برای توسعه تأسیسات زیربنایی در حال انجام است. لازم به ذکر است که ژاپن نقش مهمی در روابط اقتصادی خارجی منطقه مانگیستائو دارد. در دوره ژانویه تا آگوست 2024، گردش مالی تجارت خارجی بین منطقه مانگیستائو و ژاپن به 12.8 میلیون دلار آمریکا رسید.
https://www.gov.kz/memleket/entities/mangystau/press/news/details/863561?lang=kk
قرارداد خواهرخواندگی پیرئوس یونان با شهر بندری آکتائو قزاقستان
شهر پیرئوس یونان که بزرگترین بندر تجاری مدیترانه را در خود جای داده، با شهر بندری آکتائو در قزاقستان قرارداد خواهرخواندگی منعقد خواهد کرد. به عنوان بخشی از این ابتکار، نمایندگان شهرداری پیرئوس اخیرا از آکتائو و پایتخت قزاقستان، آستانه بازدید کردند. هدف از این سفر تقویت دوستی و همکاری بین پیرئوس و آکتائو بوده تا زمینه را برای ابتکارات مشترک آینده در سطح محلی دولت فراهم کند.
دیمیتریس آراپیس، یکی از اعضای شورای شهرداری پیرئوس و مسوول خدمات مجوزهای ساخت و ساز به همراه واسیلیس تاتاروپولوس، دبیر کل شهرداری پیرئوس، با شهردار آکتائو، آبیلکایر بایپاکوف، ملاقات کردند تا در مورد همکاریهای بالقوه در کشتیرانی، پروژههای انرژی و زیرساختهای بندری بحث و گفتگو کنند. این دو مقام یونانی همچنین با نورداولت کیلیبای، استاندار منطقه مانگیستائودر زمینه تهیه و اجرای مشترک طرحهای اجتماعی به تبادل نظر پرداختند. علاوه بر این، آنها برای بررسی روابط دوجانبه و فرصتهای همکاری بین پیرئوس و شهرهای مختلف قزاقستان، با «فتالیا کاکیوپولو» سفیر یونان در قزاقستان،دیدار کردند. مقامات دولتی استان مانگیستائو در آینده نزدیک از پیرئوس بازدیدی خواهند داشت زیرا هر دو طرف به دنبال زمینههای مشترک برای همکاری هستند.
https://news.gtp.gr/2024/10/15/greeces-piraeus-to-twin-with-kazakhstans-port-city-of-aktau/
تقویت همکاریهای کشورهای حاشیه دریای خزر در مورد نشت نفت
با توجه به افزایش سریع اکتشاف و تولید نفت و گاز در دریای خزر، دولتهای این منطقه پیشنویس برنامه اقدام منطقهای را برای واکنش به نشتهای بزرگ نفت نهایی کردند.درگردهمایی در بندر آکتائو، قزاقستان (8 تا 10 اکتبر2024) نمایندگان دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر، پیش نویس "طرح پروتکل آکتائو" را برای اجرای مفاد پروتکل مربوط به آمادگی منطقه ای، واکنش و همکاری در مبارزه با حوادث آلودگی نفتی (پروتکل آکتائو) بر اساس کنوانسیون تهران را به روز و نهایی کردند. کنوانسیون تهران یک توافقنامه منطقه ای است که توسط هر پنج کشور ساحلی دریای خزر برای حفاظت از محیط زیست دریایی امضا شده است.
پیشنویس برنامه اقدام که فعالیتها و رویههای واکنش مشترک به حوادث آلودگی دریایی را مشخص میکند، در اواخر سال2024 به کنفرانس اعضا کنوانسیون تهران (COP) ارائه خواهد شد. در طول این کارگاه، نمایندگان با استفاده از ابزار RETOS - یک برنامه وب برای ارزیابی آمادگی نشت نفت و برنامه ریزی واکنش- این طرح را آزمایش و اجرای پروتکل های منطقه ای در طرح های مهار نشت نفت را ارزیابی کردند.کارشناسان بخش نفت و گاز، همراه با نمایندگانی ازدبیرخانه کنوانسیون تهران و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، در این گردهمایی شرکت کردند. از ایران نیز کارشناسان محیط زیست به صورت برخط در این نشست حضور داشتند.
https://www.miragenews.com/caspian-sea-nations-enhance-oil-spill-1335339/
آکتائو میزبان نمایشگاه بومی سازی تولید در بخش نفت و گاز
در 15 اکتبر2024، آکتائو میزبان گردهمایی "فرصت های تجاری در پروژههای KMG" با هدف حمایت از بومی سازی تولید در بخش نفت و گاز بود. بیش از 100 تولیدکننده داخلی از تمام مناطق قزاقستان در این گردهمایی شرکت کردند. آسخات خاسنوف، رییس هیئت مدیره KMG در سخنرانی خود به اهمیت تحریک بومی سازی تولید در بخش نفت و گاز اشاره کرد."مشارکت تولیدکنندگان داخلی در پروژههای بزرگ KMG نقش کلیدی در توسعه اقتصاد کشور دارد و به ایجاد مشاغل جدید و افزایش رقابتپذیری محصولات قزاقستان در بازار کمک میکند. افزایش محتوای داخلی و بومیسازی کالاها در خاک کشورمان نه تنها یک اولویت بلکه یک وظیفه راهبردی است که شرکت KMG به آن توجه ویژهای دارد تا شرایط لازم را ایجاد کنیم که تولیدکنندگان داخلی نه تنها بتوانند با واردات رقابت کنند بلکه راه حل های باکیفیتی را برای اجرای پروژههای نفت و گاز ارائه دهند".
گروه شرکت های KMG از ابتدای سال تاکنون بیش از 350 میلیارد تنگه کالا خریداری کرده که از این میزان بیش از 250 میلیارد تنگه به خرید محصولات از تولیدکنندگان داخلی اختصاص یافته است. یعنی 72 درصد از حجم کل کالاهای خریداری شده از داخل میباشد. در این همایش تجاری، تولیدکنندگان قزاق انواع محصولات تولیدی ترانسفورماتور، کابل، مواد شیمیایی و نفت خود را در معرض دید عموم قرار نهادند. در مقابل نمایندگان شرکت های تابعه KMG نمونههایی از تجهیزات وارداتی و کالاهای مورد استفاده در تولید را به نمایش گذاشتند که برای جایگزینی کامل یا جزئی محصولات داخلی مناسب است. شرکت های نفتی به شرکای بالقوه پروژههایی به ارزش 334 میلیارد تنگه برای بومی سازی تولید در جمهوری قزاقستان و 20 میلیارد تنگه در ژاناوزن پیشنهاد دادند.
https://inbusiness.kz/ru/news/uvelichenie-mestnogo-soderzhaniya-i-lokalizaciya-tovarov-v-rk-strategicheskaya-zadacha-dlya-kazmunajgaza-a-hasenov
کاهش واردات چین به قزاقستان
چین با سهم 24.9 درصدی دومین تامین کننده کالا به بازار قزاقستان است. با این حال، از ژانویه تا آگوست 2024، قزاقستان نسبت به مدت مشابه در سال 2023، حدود 9.5 میلیارد ( 6.5 درصد)، کمتر کالا وارد کرد. به گفته کارشناسان رسمی اداره آمار، حجم عرضه چین برای 8 ماه ایتدایی سال 2024 برای اولین بار در 4 سال گذشته کاهش یافته است.
کاهش در واردات نساجی در هر 5 گروه کالای اصلی مشاهده شده که 90 درصد واردات از چین از نظر ارزشی را شامل میشود. واردات محصولات صنایع شیمیایی 866.9 میلیون دلار بوده که 144.2 میلیون دلار (14.3 درصد) کمتر از سطح سال 2023 است. ماشین آلات، تجهیزات، ابزارآلات و وسایل نقلیه 57 درصد از کل واردات کالاهای چینی را تشکیل می دهند. در سال 2024، مبلغ کل آنها 5.4 میلیارد دلار بود که کاهش 175.1 میلیون دلاری (3.1٪) را نشان می دهد. کارشناسان خاطرنشان کردند که در ژانویه تا آگوست 2024، تقریبا یک سوم کل واردات خارجی خودرو به قزاقستان از چین بوده است.
اخیراً، کمیسیون اوراسیا اصلاحاتی را در توافقنامه کد گمرکی در مورد تنظیم تجارت الکترونیک خارجی ایجاد کرده است. طبق این سند، همه کالاهایی که قزاقستانیها و همه ساکنان اتحادیه در فروشگاههای آنلاین کشورهای ثالث خریداری میکنند، اکنون در گمرکات در دستهبندی جداگانه «کالاهای تجارت الکترونیک» قرار خواهند گرفت. بر این اساس، با اجرایی شدن اصلاحات، تمامی این خریدها منوط به اظهار در مرز و پرداخت عوارض خواهد بود. این امر میتواند خرید آنلاین بستههای حاوی کالاهای چینی را گرانتر کند زیرا این نوع از خرید، مشمول عوارض گمرکی شده است.
https://ulysmedia.kz/news/39688-import-iz-kitaia-sokrashchaetsia-na-kakie-tovary-v-kazakhstane-padaet-spros/
افزایش 7.3 درصد قیمت مواد غذایی در مانگیستائو
در قزاقستان، بالاترین نرخ تورم در شهرهای آستانه (10.3 درصد) و منطقه مانگیستائو (9.8 درصد) ثبت شده است. بر اساس اعلام بانک ملی، تورم سالانه در 11 منطقه کاهش، در 7 منطقه افزایش و در 2 منطقه بدون تغییر باقی مانده است. در میان مناطقی که قیمت مواد غذایی بیشترین افزایش را داشته است آلماتی تا 7.7٪، و منطقه مانگیستائو تا 7.3٪ در صدر گرانی قرار دارند. در ماه سپتامبر2024، تورم ماهانه در کشور ۰.۴ درصد بوده که بالاتر از سطح متوسط ۰.۳ درصد میباشد.
https://otpannews.kz/ru/news/2082
راه اندازی پروژههای جدید نفت و گاز در قزاقستان
وزارت انرژی جمهوری قزاقستان «نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی 2024-2030» را تدوین کرده است. قزاقستان در نظر دارد طی شش سال آینده پروژههای سرمایه گذاری در زمینه پتروشیمیبه ارزش 14.7 میلیارد دلار را اجرا کند. این شرکت های جدید باید برای هزاران قزاقستانی شغل ایجاد کنند. طرح های سرمایه گذاری جدید مورد بحث در این برنامه شامل ایجاد 16 هزار شغل موقت و 3.5 هزار شغل در سراسر کشور است.در نتیجه اجرای این برنامه، بر اساس برنامه ریزیهای این وزارتخانه، حجم تولید محصولات پتروشیمی در قزاقستان تا سال 2030 با بیش از پنج برابر افزایش از 357.8 هزار تن فعلی به 1.8 میلیون تن در سال خواهد رسید.
نقشه راه، اجرای پروژههای سرمایه گذاری را در تمام مراحل تولید پتروشیمی از تامین مواد اولیه تا انتشار محصولات نهایی پیش بینی میکند. نقشه راه همچنین شامل ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه ویژه اقتصادی تکنوپارک ملی صنایع پتروشیمی صنعتی، تامین بازارهای فروش، تحریک مصرف داخلی، ارتقای پایه علمی و سرمایه انسانی و تصویب اسناد نظارتی و فنی برای حمایت از رشد صنعت است.
https://orda.kz/novye-neftegazovye-proekty-pochti-na-15-mlrd-dollarov-zapustjat-v-kazahstane-393084/
سقوط قیمت نفت به دلیل مشکلات اقتصادی چین
در اوایل هفته گذشته، زمانی که نفت برنت از مرز روانی 80 دلار در هر بشکه در بحبوحه تشدید درگیری بین اسرائیل و ایران عبور کرد، قیمت نفت به شدت افزایش یافت. حملات موشکی، تبادل آتش با ایران و حزبالله، و تأثیرات احتمالی بر زیرساختهای نفتی در منطقه، تاجران را نگران اختلال در عرضه نفت کرده است. این امر به ویژه با توجه به اهمیت ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو نفت (حدود 3.4 میلیون بشکه در روز) خطرات جدی را برای زنجیره جهانی نفت ایجاد کرد.
به گزارش بلومبرگ، دولت اسرائیل هنوز درباره واکنشی به حمله موشکی هفته گذشته ایران تصمیمی نگرفته است. با وجود هشدارهای جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در مورد حملات احتمالی به تاسیسات انرژی در یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک، خطر چنین حملاتی همچنان وجود دارد.در ابتدای هفته جاری، قیمت نفت خام پس از انتشار آخرین دادههای اقتصادی چین که رشد غیرمنتظره پایین قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر را نشان می داد، شروع به کاهش کرد.
علیرغم اقدامات اعلام شده قبلی دولت چین برای تحریک اقتصاد، از جمله افزایش خرید بدهی و یارانه برای خانوارهای کم درآمد، فقدان جزئیات در مورد اندازه تزریق مالی باعث شک و تردید در میان فعالان بازار شده است. بنابراین، عدم اطمینان اقتصادی فعلی در چین و واکنشهای متفاوت به اقدامات اعلامشده دولت همچنان بازارهای نفت را در حالت نوسان نگه میدارد و تمرکز سرمایهگذاران را از تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به عملکرد اقتصادی بزرگترین مصرفکننده نفت این کشور تغییر میدهد.
https://inbusiness.kz/ru/news/neft-padaet-ceny-snizhayutsya-iz-za-problem-v-ekonomike-kitaya
خط لوله گاز شیمکنت-بینو: اولین گام به سوی ساخت و ساز
دولت قزاقستان 51 هکتار از زمین را برای ساخت خط لوله گاز شیمکنت-بینو واگذار کرد. این فرمان توسط دولت در مورد واگذاری تعدادی از زمینها به اختیار شرکت خط لوله گاز شیمکنت-بینو واضح میباشد اما همانطور که شرکت ملی قزاق گاز تاکید کرد، واگذاری زمین به هیچ وجه مربوط به احداث خط دوم خط لوله گاز به همین نام نیست. بر اساس این سند، 51.36 هکتار از اراضی جنگلی متعلق به سازمانهای دولتی شهرداری منطقه قیزیل اوردا به رده اراضی صنعتی منتقل میشود. این مناطق، همانطور که در قطعنامه آمده است، برای ساخت خط لوله استفاده شده که به بخش مهمی از زیرساخت های انتقال گاز طبیعی تبدیل میشود. به استاندار منطقه قیزیل اوردا دستور داده شد تا این بخش ها را برای ساخت در اختیار شرکت خط لوله گاز شیمکنت-بینو قرار دهد. این شرکت موظف به جبران خسارات در تولید جنگلداری مرتبط با تصرف زمین و همچنین تضمین پاکسازی زمین و انتقال چوب به ترازنامه مؤسسات حفاظت از جنگل است.
این قطعنامه از لحظه امضای آن لازم الاجرا میشود.لازم به ذکر است طرف قزاقستانی مدتهاست که در مورد افزایش ظرفیت خط لوله گاز شیمکنت-بوزی-بینو از طریق ساخت خط دوم با دولت وارد مذاکره شده است. هزینه خط دوم خط لوله گاز در حدود 7-10 میلیارد دلار برآورد میشود.
https://inbusiness.kz/ru/news/gazoprovod-bejneu-shymkent-pervyj-shag-k-stroitelstvu
آغاز فعالیت سکوی حفاری شناور قزاقستان در بخش ترکمنی دریای خزر
در آگوست 2024، KMG DS و Dragon Oil Turkmenistan Limited قراردادی را برای انجام عملیات حفاری در بخش ترکمنی دریای خزر امضا کردند. بر اساس این قرارداد اولین دکل حفاری شناور دریایی جک آپ (Satti)که در قزاقستان ساخته شده، عملیات حفاری را در بخش ترکمنی دریای خزر در میدان چلکن آغاز خواهد کرد. دکل ساتی دارای یک فن آوری پیچیده داخلی قزاقی بوده که به طور کامل مجهز به فناوریهای پیشرفته برای عملیات حفاری در شرایط سخت دریایی است. پس از اصلاح در سال 2021، ظرفیت بالابری آن از 453 به 680 تن افزایش یافت که فرصت های جدیدی را برای پروژههای بزرگتر باز میکند. این تاسیسات قابلیت حفر چاه تا عمق 6000 متری را دارد.
استفاده موفقیت آمیز از دکل جک آپ ساتی در پروژههای خارجی، توانایی قزاقستان برای انجام کارهای پیچیده نفت و گاز در سطح جهانی و ارائه خدمات با کیفیت بالا را تایید میکند. به همین منظور شعبه ای از شرکت خدمات حفاری و خدمات KMG در عشق آباد افتتاح شده است که اجازه می دهد تا به سرعت فعالیتهای خود را در این منطقه شروع کند. این رویداد مرحله مهمی در گسترش حضور قزاقستان در بازارهای بین المللی خدمات میدان نفتی و همچنین تقویت همکاریهای دوجانبه بین قزاقستان و ترکمنستان است.
https://azh.kz/ru/news/view/107139
ممنوعیت صادرات نفت: پیامدهایی برای مینی پالایشگاهها در قزاقستان
در پی تلاش مینی پالایشگاههای قزاقستان برای صادرات «نفتا» به کشورهای همسایه، کمیته امنیت ملی سال گذشته صادرات غیرقانونی محصولات نفتی با نفتکش به خارج از کشور را متوقف کرد. نفتا محصول پالایش اولیه نفت است که از آن میتوان بنزین با اکتان بالا تولید کرد. اکثر مینی پالایشگاهها، نفتا، نفرا، سوخت دیزل، روغن گرمایشی و نفت کوره را در طی فرآوری اولیه تولید میکنند. به منظور جلوگیری از ذخیره بیش از حد و تعطیلی مینی پالایشگاهها، پیشنهاد شد که نفتا به کارخانههای بزرگ موجود (پالایشگاه آتیرائو) فروخته شود اما قیمت نفتا بالا بود. پس از آن، بعضی مینی پالایشگاههای توانستند نفتا را به فدراسیون روسیه و قرقیزستان بفروشند. اما بر اساس آخرین پیشنویس دستور وزارت نیرو، قرار است صادرات نفتا/نفرا از جمهوری قزاقستان ممنوع شود.
مجموعهای از مینی پالایشگاهها در قزاقستان سالانه بالغ بر 1 میلیون تن نفت را فرآوری میکنند.آنها مواد خام را از شرکتهای نفتی 30 درصد بالاتر از قیمتهای داخلی خریداری میکنند. در عین حال، این شرکتها موظف به عرضه سوخت دیزل و نفت کوره با قیمتهای ترجیحی برای نیازهای صنایع (کشاورزی، نیروگاههای حرارتی/ نیروگاههای دولتی منطقهای) نیستند. نکته ای که واضح است این میباشد که دولت نمیتواند برای همیشه قیمت فرآوردههای نفتی را تنظیم و صادرات را محدود کند، بخصوص آنکه این شرکت ها شکایت خود را به دلیل زیان انباشته ناشی از عدم صادرات و عدم خریداری محصولاتشان از طرف شرکت های دولتی را در رسانهها مطرح گرده اند.
https://azh.kz/ru/news/view/107394
افزایش 70 درصدی حجم حمل و نقل کریدور میانی در سال 2024
در 9 ماهه اول سال 2024، حجم محموله در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) که به کریدور میانی نیز معروف است، 70 درصد افزایش یافت و به 3.4 میلیون تن رسید. این خبر توسط مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل قزاقستان اعلام شد.کارابایف سهم قابل توجه محمولههای کانتینری در کل حجم بار در طول کریدور میانی را برجسته کرد. به گفته وی، حجم محمولههای کانتینری در ژانویه تا شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده و به 34600 TEU (واحد معادل بیست فوت) رسیده است.علاوه بر این، ترانزیت کانتینری از چین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 20 برابر رشد داشته است.
در ماه سپتامبر، روشن رستم اف، رییس راه آهن آذربایجان، اعلام کرد که بیش از 210 قطار کانتینری یا بیش از 420000 تن بار در کریدور میانه از چین به آذربایجان سفر کرده که شامل کالاهای وارداتی و ترانزیت میشود. وی خاطرنشان کرد: شاخه دیگری از کریدور میانی در شرق دریای خزر از طریق چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در حال ظهور است که راه آهن، مسیرهای دریایی و بزرگراهها را با هم ترکیب میکند.
برای سازماندهی موثر هماهنگی در طول این مسیر و توسعه کلی آن، کشورهای شرکت کننده ماه گذشته در باکو گرد هم آمدند تا در مورد ایجاد یک نهاد دانشگاهی، معروف به انجمن بین المللی مسیر حمل و نقل اوراسیا، گفتگو کنند. راهآهن اتریش، یکی از اعضای اروپایی انجمن، اخیراً برنامههایی را برای استفاده از پتانسیل کریدور میانی، بهویژه برای ارسال محموله به چین، اعلام کرده است. در سپتامبر2024، شرکت حمل و نقل کانتینری راه آهن چین (CRTC) به «راهروی میانی چند وجهی با مسوولیت محدود» پیوست. این راهروی میانی چندوجهی محصول سرمایه گذاری مشترک آذربایجان، قزاقستان و گرجستان – برای تقویت روابط تجاری با اروپا و آسیای مرکزی میباشد.
https://caspiannews.com/news-detail/middle-corridor-freight-volumes-rise-70-in-2024-2024-10-10-0/
تاکید بر توسعه کریدور میانی در بیست و یکمین نشست شورای همکاری اتحادیه اروپا و قزاقستان
شورای همکاری اتحادیه اروپا (EU) و قزاقستان بیست و یکمین نشست خود را روز دوشنبه 14 اکتبر2024 در لوکزامبورگ برگزار کرد. در این دیدار، هیئت اروپایی علاقه خود را برای توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) با جذب تخصص و سرمایه گذاری در استراتژی دروازه جهانی تایید کرد. ریاست شورای همکاری را پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، به نمایندگی از جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا و ریاست هیئت قزاقستان را مورات نورتلئو معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان بر عهده داشت.
همکاریهای تقویت شده بین اتحادیه اروپا و قزاقستان شامل تقویت اتصال حمل و نقل، به ویژه توسعه کریدور حمل و نقل ترانس خزر تحت استراتژی دروازه جهانی اتحادیه اروپا است. مقامات بر چشم انداز TITR برای گسترش روابط لجستیکی، تجاری و سرمایه گذاری بین بازارهای آسیایی و اروپایی تاکید و از ایجاد پلت فرم هماهنگی برای توسعه TITR استقبال کردند. همچنین اتحادیه اروپا به عنوان اولین شریک تجاری و سرمایه گذار خارجی قزاقستان، حمایت قاطع خود را از اصلاحات اقتصادی و روند نوسازی سیاسی کشور ابراز کرد.برنامهها و ابتکارات منطقه ای اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی و همچنین تحولات منطقه ای گسترده تر از جمله وضعیت افغانستان و سایر چالش های امنیتی نیز در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت.
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/10/16/kazakhstan-21st cooperation-council-with-the-european-union/
همکاری شرکت کره ای با گروه PTC قزاقستان در زمینه لجستیک
شرکت LX Pantos کره جنوبی روز پنجشنبه10 اکتبر2024 گفت که قصد دارد تجارت لجستیک خود را در آسیای مرکزی با تمرکز بر قزاقستان تقویت کند.لی یونگ هو، مدیرعامل LX Pantos اخیراً با مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل قزاقستان در آستانه، دیدار و درباره همکاریهای لجستیکی بین دو کشور گفتگو کرد. برای اجرای این اقدامات همکاری، LX Pantos یک یادداشت تفاهم (MOU) با گروه PTC، بزرگترین شرکت لجستیک در قزاقستان امضا کرد.گروه PTC که در سال 2002 تأسیس شد، پیشروترین گروه سرمایه گذاری خدمات حمل و نقل و تدارکات یکپارچه قزاقستان است که بزرگترین زیرساخت راه آهن و لجستیک در آسیای مرکزی را اداره میکند.
دو طرف در وهله اول راههای همکاری در زمینه حمل و نقل محمولههای کانتینری در امتداد مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) که اروپا و آسیای مرکزی را از طریق دریای خزر متصل میکند را مورد بحث و بررسی قرار دادند.برخلاف مسیرهای حملونقل آسیا-اروپا، مانند راهآهن ترانس سیبری و راهآهن ترانس چین، TITR یک راهآهن بین قارهای است که از خاک روسیه عبور نمیکند و به دلیل ثبات و کارایی آن در لجستیک مورد توجه قرار گرفته است.در پایان دو شرکت توافق کردند که با گسترش حمل و نقل بار بین اروپا و آسیا از طریق TITR، با استفاده از داراییهای لجستیکی خود و توسعه مشترک محمولههای صادراتی از قزاقستان، یک شراکت استراتژیک ایجاد کنند و همکاری نزدیک داشته باشند.
https://www.kedglobal.com/logistics/newsView/ked202410100009