اهم اخبار و تحولات حوزه سرکنسولگری و حمل و نقل و انرژی جمهوری قزاقستان
(هفته چهارم شهریور 1403)
کاهش 25 درصدی دریای خزر تا پایان قرن جاری
دریای خزر، بزرگترین آب داخلی جهان، که گاهی به آن بزرگترین دریاچه جهان نیز میگویند، بازماندهای از دریای باستانی پاراتتیس است و تخمین زده میشود که حدود 30 میلیون سال قدمت داشته و از حدود 5.5 میلیون سال پیش محصور در خشکی باشد. با پوشش مساحتی به وسعت 371000 کیلومتر مربع، 14000 کیلومتر مربع بیشتر از آلمان، گرمایش جهانی و فعالیت های انسانی میتواند منجر به ناپدید شدن حدود 93000 کیلومتر مربع یعنی تقریباً 25 درصد تا پایان قرن شود. این امر منجر به کاهش 9 تا 18 متری سطح آب در دهههای آینده خواهد شد.
برآوردها حاکی از آن است که بخش شمالی دریای خزر که عمق آب آن کمتر از 5 متر بوده، در صورت ادامه کاهش سطح آب به میزان 7 سانتی متر در سال، طی 75 سال آینده ناپدید میشود. علاوه بر اینکه بخش شمالی دریا در صورت ناپدید شدن آن در دهههای آینده برای حمل و نقل آبی قابل استفاده نیست، کاهش سطح دریای خزر همچنین حمل و نقل بار را در کل سطح آن تهدید کرده و کشتیهای باری را مجبور به کاهش اندازه میکند. اندازههای کوچکتر به معنای نیاز به کشتیهای بیشتری برای حمایت از حجم معاملات است که به نوبه خود تراکم بندر را بدتر و در نهایت بر قابلیت اقتصادی کریدور میانی تأثیر میگذارد.
بر اساس اعلام کمیته هماهنگی و هواشناسی دریای خزر، میزان کاهش سطح آب دریا در سال 2022 نسبت به سال 2021 افزایش یافته که این شاخص در یک سال حدود 20 سانتی متر است و پیش بینیها برای سال جاری حاکی از کاهش بیشتر سطح آب دریا میباشد. به همین منظور در کنفرانس آب و هوا که در 21-19نوامبر2024 در باکو، پایتخت آذربایجان برگزار میشود دریای خزر به عنوان نقطه کانونی مورد بحث قرارخواهد گرفت و موضوعات مرتبط با کمبود آب به چالش کشانده میشود.
https://traveltomorrow.com/the-caspian-sea-could-lose-25-of-its-surface-by-the-end-of-the-century/
عبور قطار مسافربری تاشکند - مسکو از آکتائو
رومن استاروویت وزیر حمل و نقل روسیه اعلام کرد از 24 سپتامبر 2024 قطار مسافربری بین تاشکند و مسکو راه اندازی میشود. این مسیر از آکتائو خواهد گذشت.
راه اندازی قطار بین دو پایتخت در جریان مذاکرات با عبدالله آریپوف نخست وزیر ازبکستان مشخص شد. مدت زمان سفر کمیبیشتر از سه روز خواهد بود. قطار در تمام طول مسیر در مناطق پرجمعیت توقف میکند، بنابراین میتوانید سفری را با آن به شهرهای دیگر برنامه ریزی کنید. رومن استاروویت گفت: این مسیر از پنزا، سامارا و اورنبورگ و همچنین آکتائو قزاقستان عبور خواهد کرد. قطار تا پایان سال یک بار در هفته حرکت میکند و از سال جدید تعداد سفرها به دو سفر افزایش می یابد. پیش از این وزارت حمل و نقل قزاقستان از افزایش قیمت بلیت قطار در این منطقه خبر داده بود. این تغییرات قرار است از اول اکتبر 2024 به اجرا درآیند.
https://www.lada.kz/aktau_news/society/128040-passazhirskii-poezd-mezhdu-tashkentom-i-moskvoi-budet-sledovat-cherez-aktau.html
امضا قانون توسط توکایف در مورد ایجاد مجتمع تجاری و لجستیکی با قرقیزستان
در 18 سپتامبر2024، رییس دولت، قانونی را امضا کرد که توافق نامه بین قزاقستان و قرقیزستان را در مورد ایجاد و تنظیم فعالیت های یک مجتمع تجاری و لجستیکی صنعتی در منطقه ایست بازرسی جاده Karasu و Ak-Tilek، Zakon، به دنبال دارد. این توافقنامه مساحت کل مجموعه را 7.6 کیلومتر مربع تعیین میکند. 3.6 متر کیلومترمربع مساحت قسمت قزاقستان و4 کیلومتر مربع مساحت قسمت قرقیزستان میباشد. برای ایجاد یک مجتمع تجاری و لجستیکی صنعتی و فعالیت بیشتر آن، طرفین شرکت های مدیریتی را تعیین میکنند که وظایف اصلی آن شامل اطمینان از عملکرد مجتمع و کمک به شرکت کنندگان در دریافت خدمات دولتی بر اساس اصل "یک مرحله ای" برای صدور مجوزها، گواهینامهها و همچنین ارائه مشاوره است.
https://www.zakon.kz/pravo/6449095-tokaev-podpisal-zakon-o-sozdaniitorgovologisticheskogo-kompleksa-s-kyrgyzstanom.html
اجرا 9 پروژه سرمایه گذاری قطر در قزاقستان
ماژیلیس، مجلس سفلی پارلمان قزاقستان، توافقنامه ای را در 11 سپتامبر2024 بین قزاقستان و قطر در مورد ایجاد یک مشارکت استراتژیک بلندمدت برای توسعه پروژهها در بخش های اولویت دار، که در 20 مارس در دوحه منعقد شد، تصویب کرد. این پروژهها شامل ساخت سه کارخانه فرآوری گاز، فاز دوم خط لوله گاز Beineu-Bozoi-Shymkent، ایستگاه جدید کمپرسور KS-14 و خط لوله گاز KS-14-Kostanai است. انتظار میرود این پروژهها تولید گاز تجاری داخلی قزاقستان را تا 18 درصد افزایش دهند. قطر همچنین از ساخت یک نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه کیزیلوردا و یک نیروگاه برق آبی در رودخانه یرتس حمایت خواهد کرد.هدف از این سند اجرای پروژههای مشترک در مخابرات، مالی، انرژی، پتروشیمی و سایر زمینهها است. پیش بینی میشود شرکت های قطری نزدیک به 20 میلیارد دلار در پروژههای جدید سرمایه گذاری کنند.
https://astanatimes.com/2024/09/qatar-to-implement-nine-investment-projects-in-kazakhstan/
توافق کشورهای ترک بر سر الفبای واحد لاتین
کمیسیون الفبای مشترک جهان ترک در سومین نشست خود که از 9 تا 11 سپتامبر2024 در باکو، آذربایجان برگزار شد، با پیشنهادی برای الفبای مشترک ترکی مبتنی بر لاتین متشکل از 34 حرف موافقت کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی آکادمی ترک، هر حرف در الفبای پیشنهادی نشان دهنده صداهای آوایی متفاوتی است که در زبانهای ترکی یافت میشود.
پروژه الفبای مبتنی بر لاتین که برای اولین بار توسط دانشمندان در سال 1991 معرفی شد، به طور کامل در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت تا پس از دو سال مطالعه کمیسیون، کار نهایی شود. الفبای ترکی مشترک، درک متقابل و همکاری میان مردمان ترک را در عین حفظ میراث زبانی آنها ترویج میکند. همه نهادهای مرتبط تشویق میشوند تا از اجرای موثر الفبای ترکی مشترک حمایت کنند.
https://astanatimes.com/2024/09/turkic-countries-agree-on-single-latin-based-alphabet/
افزایش حجم حمل و نقل نفت از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر
نیکلای گوربن، مدیر کل CPC در جریان یک نشست مدیریتی در آلماتی اعلام کرد تا پایان ماه اوت سال جاری، سیستم CPC 43.8میلیون تن نفت خام صادر کرده و 405 نفتکش از بندر نووروسیسک آن را انتقال داده اند. این افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42.7 میلیون تن و 391 نفتکش میباشد. این ارقام در سال گذشته به ترتیب 42.7 میلیون تن و 391 نفتکش بود. سیستم خط لوله نفت CPC یک مسیر حیاتی برای انتقال نفت از حوزه دریای خزر به بازارهای جهانی است. این خط لوله 1500 کیلومتری، میادین نفتی قزاقستان غربی را به سواحل دریای سیاه روسیه متصل میکند؛ جایی که نفت به تانکرها در پایانه دریایی CPC منتقل میشود.
https://www.azerbaycan24.com/en/caspian-pipeline-consortium-increases-oil-transportation-volumes/
افزایش تولید گاز در میدان Rozhkovskoye قزاقستان
تولید روزانه گاز در میدان Rozhkovskoye در قزاقستان در حال حاضر 1.37 میلیون متر مکعب است و انتظار می رود تا پایان سال به 1.5 میلیون متر مکعب افزایش یابد. KMGدر بیانیه ای پس از بازدید آسخات کاسنوف، مدیرعامل این شرکت از تاسیسات تولید این میدان، اعلام کرد: در حال حاضر تولید روزانه 1.37 میلیون مترمکعب گاز حاصل شده است که تا پایان سال این میزان باید به 1.5 میلیون مترمکعب برسد. علاوه بر این، بیش از 6000 تن گاز مایع در ماه از میدان گازی Rozhkovskoye تولید میشود که نه تنها نیازهای منطقه غرب قزاقستان را پوشش میدهد، بلکه اجازه میدهد مازاد آن به سایر مناطق کشور نیز عرضه شود.کاسنوف خواستار تسریع فاز دوم پروژه توسعه میدان، برای افزایش تولید به 1 میلیارد متر مکعب گاز در سال شد.
Rozhkovskoye یک میدان بزرگ میعانات گازی در منطقه غرب قزاقستان است. این میدان گاز در 21 دسامبر 2023 به صورت تجاری راه اندازی شد. ذخایر گاز قابل بازیافت 26.9 میلیارد مترمکعب است. اوج تولید 1 میلیارد متر مکعب گاز و 500000 تن میعانات گازی در سال خواهد بود. تولید LPG برنامه ریزی شده برای بازار داخلی بیش از 150000 تن در سال است.
https://interfax.com/newsroom/top-stories/105844/
انتقال نزدیک به یک میلیون تن نفت به BTC در نیمه اول سال2024
KazTransOil(KTO)، اپراتور خط لوله ملی نفت قزاقستان، انتقال 954000 تن نفت را از ژانویه تا آگوست 2024 گزارش کرده است. این حجم از طریق بندر آکتائو به سمت خط لوله باکو - تفلیس - جیهان (BTC) منتقل شده است. در آگوست 2024،KTO مقدار 117000تن نفت را از بندر آکتائو به خط لوله BTC منتقل کرد. این شرکت پیش بینی میکند که این سطح حمل و نقل در طول باقی مانده سال حفظ شود. کل حجم انتقال نفت پیش بینی شده برای سال 2024 تا 1.5 میلیون تن نفت از طریق آکتائو در جهت خط لوله میباشد که با پیش بینی برنامه حمل و نقل تعیین شده توسط وزارت انرژی قزاقستان مطابقت دارد. سال 2023، KTO از تاسیسات آکتائو خود برای بارگیری 3.4 میلیون تن نفت در تانکرها استفاده کرد که 1.1 میلیون تن به مسیر BTC اختصاص داده شد.
در راستای دستور توکایف، رییس جمهور این کشور در سال 2022 مبنی بر افزایش حمل و نقل نفت از طریق کریدور میانی، KMG و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) قرارداد انتقال سالانه 1.5 میلیون تن نفت از میدان تنگیز به خط لوله BTC را امضا نمودند. علاوه بر این، در سفر توکایف به آذربایجان در 11 تا 12 مارس2024، توافقی بین KMG و SOCAR برای افزایش ظرفیت حمل و نقل سالانه خط لوله BTC به 2.2 میلیون تن حاصل شد.
https://daryo.uz/en/2024/09/15/kaztransoil-transports-nearly-1mn-tons-of-oil-to-baku-tbilisi-ceyhan-pipeline-in-8m24
کاهش تولید نفت و گاز در کاراچاگانک
میانگین تولید روزانه نفت و میعانات گازی در میدان بزرگ کاراچاگاناک قزاقستان در دوره 9 تا 15 سپتامبر2024 حدود 30 درصد(175600 بشکه در روز) نسبت به دوره 1 تا 8 سپتامبر کاهش یافت. به گفته منابع صنعتی، این کاهش تولید نفت و میعانات گازی در کاراچاگانک به دلیل تعمیرات برنامه ریزی شده مربوط به راه اندازی پنجمین کمپرسور برای تزریق مجدد گاز به مخازن بود. شایان ذکر است در ماه آگوست، تولید نفت خام در کاراچاگاناک به 0.945 میلیون تن (حدود 240000 بشکه در روز) رسید.
https://azh.kz/ru/news/view/106277
ورود دویستمین قطار کانتینری از چین به بندر آکتائو قزاقستان
یک قطار کانتینری از چین هفته گذشته وارد بندر آکتائو شد. شرکت ملی راه آهن قزاقستان، تمیر ژولی قزاقستان، اعلام کرد که این دویستمین قطار کانتینری از ابتدای سال 2024 بوده است. این در حالی ست که سال گذشته، 11 قطار کانتینری از بندر آکتائو در امتداد مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR)، معروف به کریدور میانی عبور کردند. قطار کانتینری در اصل از ترمینال قزاقستان در شیان (چین) حرکت کرده و سپس از آکتائو با یک لنج از دریای خزر به سمت آذربایجان جابجا میشود. ترمینال قزاقستان در شیان یک مرکز لجستیکی مهم است که محمولههای استانهای مختلف چین را یکپارچه میکند. در نوامبر 2023، قزاقستان و چین تعدادی توافقنامه از جمله مسیری برای قطارهای کانتینری چین-اروپا برای توسعه کریدور میانی امضا کردند.ترمینال قزاقستان در بندر خشک شیان در فوریه 2024 افتتاح شد. این ترمینال 40 درصد از تمام قطارهای کانتینری را که به سمت قزاقستان حرکت میکنند، ترکیب میکند، که به افزایش قابل توجه ترافیک حمل و نقل در امتداد کریدور میانی کمک میکند.
حمل و نقل در امتداد TITR به طور پیوسته در حال رشد است. در سال 2023، 2.8 میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شد، در حالی که این میزان در سال 2022 حدود 1.7 میلیون تن بود. در هفت ماهه اول سال 2024، مجموع ترافیک 2.56 میلیون تن میباشد. قرار است تا سال 2027 ظرفیت TITR به 10 میلیون تن افزایش یابد.
https://timesca.com/200th-container-train-from-china-arrives-in-kazakhstans-aktau-port-on-middle-corridor/
ساخت ترمینال کانتینری سه گانه در بندرگاه آکتائو
گروه رنوس، متخصص لجستیک مستقر در آلمان، اعلامیه ای را با شرکت قزاقستانی NC Aktau Sea Commercial Port JSC برای توسعه یک پایانه بین وجهی در بندر آکتائو قزاقستان امضا کرده است. این توافقنامه به عنوان بخشی از سفر اولاف شولتز صدراعظم آلمان به آسیای مرکزی امضا شد.
توبیاس بارتز مدیرعامل این گروه آلمانی میگوید: کریدور اوراسیا نه تنها یک مسیر تجاری با اهمیت بینالمللی است که به استراتژی تنوع بخشی اتحادیه اروپا کمک میکند، بلکه یک اهرم استراتژیک برای اقتصاد جهانی است. ما از طریق سرمایه گذاریهای خود در قزاقستان و ازبکستان، که توسط دولت های این دو ایالت و همچنین آلمان حمایت میشود، زیرساخت های منطقه ای را تقویت و موقعیت صنعت آلمان و تجارت صادرات محلی را در بازار جهانی تقویت میکنیم.
آخرین قراردادها بر اساس توافق سال گذشته بین گروه رنوس و راه آهن قزاقستان (شرکت ملی قزاقستان تمیر ژولی) برای توسعه تسهیلات ترانشیپ در بنادر خزر است. با انجام این کار، این دو شرکت قصد دارند به تقویت مسیر حمل و نقل "کریدور میانی" بین اروپا و چین که از جنوب روسیه میگذرد، کمک کنند.
https://www.worldcargonews.com/news/2024/09/rhenus-sets-sights-on-intermodal-terminal-in-aktau-kazakhstan/
دعوت از آلمان برای پیوستن به پروژه فیبر نوری ترانس خزر
از آلمان برای مشارکت در ساخت یک خط ارتباطی فیبر نوری در سراسر دریای خزر، دعوت شده است. این پیشنهاد از سوی توکایف، رییس جمهور قزاقستان در جریان نشست سران کشورهای آسیای میانه و آلمان در آستانه ارائه شد. توکایف با برشمردن اهمیت این پروژه که هدف آن انتقال "انرژی سبز" و تقویت ارتباط بین اروپا و آسیای مرکزی است، از آلمان دعوت کرد به این طرح بپیوندد. این ابتکار شامل همکاری بین AzerTelecom و قزاقستان تلکام بوده و در ژوئن 2023 با امضای قرارداد سهامداران برای خط ارتباطی فیبر نوری ترانس خزر رسمیت یافت. خط کابل 380 کیلومتری قرار است ظرفیت انتقال 400 ترابیت در ثانیه را ارائه دهد. دعوت از آلمان نشان دهنده اهمیت استراتژیک و پتانسیل این پروژه برای همکاری بین المللی است.
https://www.azernews.az/business/231372.html