امروز يك شنبه  ۲۰ مهر ۱۴۰۴
۱۴۰۴/۰۵/۰۶- ۱۷:۰۱ - مشاهده: ۸۶

اهم اخبار و تحولات حوزه سرکنسولگری

(هفته اول مرداد 1404)

امضا قرارداد همکاری بندر دریایی باتومی‌با ترمینال شمالی بندرآکتائو

شرکت بندر دریایی باتومی و شرکت ترمینال دریای شمال آکتائو، یک توافقنامه همکاری در بندر دریایی باتومی در گرجستان امضا کردند. این توافقنامه بر توسعه حمل و نقل ترانزیتی بین گرجستان و قزاقستان از طریق مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر TITR))  و بهره‌گیری از زیرساخت‌های بندری موجود هر دو نهاد تمرکز دارد. زمینه‌های کلیدی همکاری شامل تبادل تجربیات فنی و عملیاتی، تنوع‌بخشی و توسعه جریان‌های بار، هماهنگی فعالیت‌های بازاریابی با شرکت‌های کشتیرانی و سازماندهی برنامه‌های بازآموزی پرسنل و بازدیدهای کاری است. طرفین همچنین به طور مشترک بازارهای لجستیک منطقه‌ای را رصد کرده و راه‌حل‌های پیشرفته حمل و نقل بار و لجستیک را اجرا خواهند کرد.این توافقنامه بلافاصله لازم‌الاجرا می‌شود و به طور نامحدود معتبر بوده که منعکس‌کننده منافع مشترک در همکاری بلندمدت پایدار است.

شرکت Batumi Sea Port LLC یک شرکت با مسئولیت محدود گرجستانی است که در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد و تحت مدیریت بلندمدت Batumi Industrial Holdings، یکی از شرکت‌های تابعه  KazTransOil  از سال ۲۰۰۸ فعالیت می‌کند. باتومی عمیق‌ترین بندر دریایی گرجستان بوده که دارای ترمینال‌های بارگیری نفت، کانتینر، محموله‌های خشک، کشتی و مسافر و یک مرکز حمل و نقل استراتژیک در قفقاز است.

شرکت Aktau North Sea Terminal LLC  همچنین با نام Aktau Marine North Terminal LLP شناخته می‌شود، یک شرکت با مسئولیت محدود قزاقستانی است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. این شرکت که در ساحل شرقی دریای خزر واقع شده، یک ترمینال چند منظوره با ظرفیت ۳ میلیون تن در سال برای جابجایی غلات، محموله‌های عمومی، فلزات و محموله‌های کانتینری بوده و به عنوان یک مرکز لجستیک چندوجهی کلیدی عمل می‌کند.

https://en.portnews.ru/news/379474/

سرعت بخشیدن به روند ثبت اظهارنامه گمرکی در مانگیستائو

اداره درآمد ایالت منطقه مانگیستائو از اجرای فعال سیستم دیجیتال «کِدِن» برای تسریع رویه‌های گمرکی خبر داد. یکی از عناصر کلیدی این سیستم، ماژول اطلاع‌رسانی اولیه کالاهای وارداتی به قلمرو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود.ارسال اولیه اطلاعات، امکان ثبت ورود کالاها را در قالب الکترونیکی فراهم کرده و کاغذبازی را به حداقل می‌رساند. به لطف ماژول جدید، زمان پردازش اظهارنامه ترانزیت از 30 به 10 دقیقه کاهش یافته است.این سیستم به طور خودکار نیاز به انواع کنترل اضافی (دامپزشکی، بهداشت گیاهی و غیره) را بر اساس کدهای VED اتحادیه اقتصادی اوراسیا تعیین  و همچنین امکان ادغام کار خدمات مرتبط را بدون دخالت انسان، فراهم می‌کند.

از نوامبر 2024 تا ژوئن 2025، بیش از 1.3 میلیون اطلاع‌رسانی اولیه در سراسر کشور ثبت شده است که بیش از 660 هزار مورد از آنها به طور خودکار به اظهارنامه ترانزیت تبدیل شده‌اند. وزارت امور مالی از شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های اقتصادی خارجی می‌خواهد که از اطلاعات اولیه به‌طور فعال‌تری استفاده کنند زیرا این امر نه‌تنها زمان ثبت را کاهش می‌دهد، بلکه قزاقستان را به گذار کامل به لجستیک دیجیتال نزدیک‌تر می‌کند.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/141299-tamozhnia-za-10-minut-kak-uskorit-protseduru-oformleniia-deklaratsii-v-mangistau.html

آغاز فرآیند نمک‌زدایی آب دریا در کارخانه کندیرلی ژاناوزن

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت و گاز جمهوری قزاقستان، کارخانه کندیرلی در ژاناوزن فرآیند نمک‌زدایی از آب دریا را آغاز کرده است. در ۹ جولای2025 و طی جریان سفر کاری آسخات خاسنوف، رییس هیئت مدیره شرکت سهامی عام KMG)) به منطقه مانگیستائو، وی  از کارخانه نمک‌زدایی آب دریا کندیرلی با ظرفیت طراحی ۵۰ هزار متر مکعب آب در روز بازدید کرد. کل چرخه تجهیزات فرآیندی راه‌اندازی شده که طی آن خط تولید نمک‌زدایی آب دریا بررسی و شستشو می‌شود. این فرآیند ۷۲ ساعت طول می‌کشد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها، کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

لازم به ذکر است این کارخانه جدید قادر به تصفیه تا ۵۰ هزار متر مکعب آب دریا در روز خواهد بود که دسترسی پایدار به آب آشامیدنی را برای ژانائوزن فراهم کرده و بار خط لوله آب آستاراخان-مانگیشلاک را کاهش می‌دهد. این تأسیسات مجهز به سیستم‌های مدرن تصفیه آب و اتوماسیون از تولیدکنندگان پیشرو جهانی است.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/140854-protsess-opresneniia-morskoi-vody-nachalsia-na-zavode-kendirli.html

وضعیت شیلات در استان مانگیستائو

در منطقه مانگیستائو، بجزمجتمع های نفت و گاز به صنعت شیلات نیزتوجه فراوانی می‌شود. امروزه، شرکت‌های پرورش ماهی مانند «شرکت ناتالی» و «کاسپین ریورا» در منطقه مانگیستائو فعالیت می‌کنند. دانیار آکیمژانوف، مدیر شعبه منطقه‌ای انجمن شیلات و آبزی‌پروری "قزاق بالیک"، می‌گوید پیشرفت‌هایی در توسعه این صنعت وجود دارد. به گفته وی، سرعت توسعه شیلات در منطقه در مقایسه با سال‌های گذشته نتایج مثبتی را نشان می دهد. در حال حاضر، تعداد کارآفرینانی که می‌خواهند علاوه بر ماهیگیری، در پرورش و فرآوری عمیق نیز فعالیت کنند، رو به افزایش است. علاوه بر این، حمایت‌های دولتی زیادی نیز وجود دارد. انتظار می‌رود از امسال، پروژه‌های پرورش ماهی در مقیاس بزرگ ما مانند «ماهی ارگانیک» و «مروارید سرخ» راه‌اندازی شود. ما در حال پرورش ماهی خاویاری، قزل‌آلا، کپور، ماهی آزاد دریای خزر و ماهی آزاد آفریقا هستیم. در آینده، کارهایی برای رهاسازی آنها در دریا به منظور افزایش ذخایر ماهی انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبه برنامه دولت برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۳۰ کشت تا ۲۷۰ هزار تن ماهی تجاری در خاک قزاقستان تایید شده که از این تعداد، ۱۰۰ هزار تن متعلق به منطقه مانگیستائو است.از ۳۳ مکان تأیید شده برای ماهیگیری تجاری در دریای خزر در منطقه مانگیستائو، ۲۲ مکان در شهرستان توپکاراگان واقع شده‌ که ۶۰۹ نفر به ماهیگیری مشغول می‌باشند. از این تعداد ۱۰۵ نفر به صورت دائمی در این صنعت مشغول به کار هستند. بر اساس قانون فعلی، کشتی‌های کوچک که تجهیزات ویژه ندارند، از رفتن به دریا در شب منع شده‌اند. با این حال، ماهیگیران می‌گویند با توجه به تأثیر منفی این محدودیت بر حرفه آنها تقاضا دارند این قانون مورد بررسی دوباره قرار گیرد. محدودیت ماهیگیری در این منطقه برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به پیشنهاد فرماندار منطقه با ۶۹.۳ درصد رشد‌ به ۳۶۲۶۸ تن افزایش یافته که از این تعداد، صید بچه ماهی به ۳۳۱۷۲ تن رسیده است.

https://otpannews.kz/kz/news/10167

ispanskom-zhurnale.html

آموزش دریایی دانشجویان دانشکده افسری در ‌آکتائو

دانشجویان دانشکده نیروی دریایی موسسه نظامی نیروهای پدافند هوایی تالگات بیگلدینوف، از ۲ تا ۲۶ جولای2025، در شهر آکتائو در حال گذراندن آموزش‌های دریایی هستند. این اردوی آموزشی بر اساس واحد نظامی ۲۹۰۱۱ نیروهای دریایی نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان برگزار می‌شود. به گزارش وزارت دفاع جمهوری قزاقستان، افسران آینده در واحدها و لشکرهای فعال نیروی دریایی آموزش می‌بینند، جایی که آنها مهارت‌های دیده‌بانی و خدمات ناوبری را فرا گرفته و در شرایطی نزدیک به یک وضعیت دریایی واقعی تمرین می‌کنند. در این دوره آموزشی، توجه ویژه‌ای به تمرین اقدامات در شرایط اضطراری، تسلط بر تجهیزات غواصی و تسلط بر اصول بقا در آب می‌شود. کلاس‌ها هم در کشتی‌های جنگی و هم در مراکز آموزشی برگزار می‌شود. دانشجویان همچنین با تاریخ و مناظر آکتائو آشنا و از موزه‌ها و بناهای تاریخی بازدید کردند.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/141258-kursanty-voennogo-instituta-prokhodiat-morskuiu-praktiku-na-kaspii.html

تصویب استراتژی پالایش نفت قزاقستان تا سال 2040

قزاقستان یک طرح بلندمدت برای توسعه صنعت پالایش نفت برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۴۰ تصویب کرد. این سند با هدف نوسازی این بخش، افزایش صادرات، اجرای اصول ESG و تقویت جایگاه کشور در بازارهای بین‌المللی در چارچوب گذار جهانی انرژی تدوین شده است. در این سند، ذخایر نفتی 30 میلیارد بشکه‌ای برای قزاقستان در نظرگرفته شده و راه‌اندازی پروژه‌های آزمایشی را از سال 2025 پیش‌بینی می‌کند. این استراتژی توسط وزارت انرژی با مشارکت KazMunayGas، Samruk-Kazyna، انجمن KAZENERGY و کارشناسان تدوین شده است. سند مذکور در سال 2025 با پروژه‌های آزمایشی برای دیجیتالی کردن پالایشگاه‌ها اجرا خواهد شد. حوزه‌های کلیدی این استراتژی عبارتند از:

  •    تامین کامل تقاضای داخلی برای فرآورده‌های نفتی، با پیش‌بینی رشد مصرف ۱.۵ تا ۲ درصد در سال؛
  •    افزایش صادرات به ۳۰ درصد از کل تولید، با تمرکز بر بازارهای چین، هند و آسیای مرکزی؛
  •     توسعه پتروشیمی و جذب سرمایه‌گذاری تا سقف ۵ میلیارد دلار؛
  •    ادغام فناوری‌های دیجیتال، منابع انرژی تجدیدپذیر و استانداردهای زیست‌محیطی؛
  • بهبود چارچوب نظارتی و آموزش پرسنل با حمایت شرکای بین‌المللی.

https://azh.kz/ru/news/view/117638

افزایش صادرات نفت قزاقستان از طریق خطوط لوله روسیه

شرکت دولتی خط لوله نفت قزاقستان،(KTO)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که صادرات از طریق اتصال آتیرائو-سامارا، که شبکه‌های خط لوله قزاقستان و روسیه را به هم متصل می‌کند، در شش ماه اول سال ۲۰۲۵ با ۴ درصد افزایش به تقریباً ۲۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است. KTO اعلام کرد که از این حجم، بیش از ۳۸ هزار بشکه در روز، نفت قزاقستان به آلمان تحویل داده شده که ۴۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. نفت قزاقستان از طریق خط لوله قدیمی دروژبا که از روسیه، بلاروس و لهستان عبور می‌کند، به آلمان می‌رسد. آلمان در سال‌های اخیر، پس از آنکه تحریم‌های اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم مسکو برای حمله به اوکراین، عرضه نفت خام از روسیه را قطع کرد، به دنبال افزایش واردات نفت خام قزاقستان بوده است

بخش عمده صادرات نفت این کشور از میادین نفتی تنگیز، کاشاگان و کاراچاگاناک در غرب، همچنان از طریق خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر از شهر آتیرائو قزاقستان به یک پایانه بارگیری اختصاصی فراساحلی در نزدیکی بندر نووروسیسک روسیه در دریای سیاه منتقل می‌شود. شبکه کنسرسیوم خط لوله کاسپین اکنون ظرفیت ۱.۵۸ میلیون بشکه در روز را به تولیدکنندگان نفت قزاقستان ارائه می‌دهد. در همین حال، با توجه به تلاش طولانی مدت آستانه برای تنوع بخشیدن به مسیرهای صادراتی، میزان حمل و نقل از بندر آکتائو در دریای خزر ۵ درصد افزایش یافت و به ۷۴۰۰۰ بشکه در روز رسید. قزاقستان نفت را با تانکرهای شاتل از آکتائو به بندر باکو در آذربایجان و ماخاچکالا در روسیه ارسال می‌کند تا از طریق خط لوله به بازارهای صادراتی منتقل شود. KTO اعلام کرد که با توجه به صادرات از آکتائو، محموله‌های ارسالی از طریق باکو ۱۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۳۳۰۰۰ بشکه در روز رسیده است.

https://www.upstreamonline.com/production/kazakhstan-boosts-oil-exports-via-russian-pipelines/2-1-1848424

ابهام در توقف صادرات نفت قزاقستان از طریق دریای سیاه

حمل و نقل نفت از طریق خط لوله CPC به دلیل لازم الاجرا شدن قوانین جدید روسیه که دسترسی کشتی‌های خارجی به بنادر این کشور را محدود می‌کند، به حالت تعلیق درآمد. این تصمیم بلافاصله پس از انتشار حکمی از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، اتخاذ شد که طبق آن همه کشتی‌های خارجی ملزم به اخذ مجوز از FSB برای ورود به بنادر روسیه هستند. این دستور پس از انتشار، لازم الاجرا و در مورد همه ترمینال‌های دریای سیاه، از جمله یوژنایا اوزریوکا، که نفت CPC Blend از طریق آن حمل می‌شود، اعمال گردید.

 ممنوعیت بارگیری، نفتکش‌های خارجی را در بنادر کلیدی روسیه، از جمله نووروسیسک، تحت تأثیر قرار داده است. این امر مانع از کار کنسرسیوم خط لوله خزرCPC) ) شده که بیش از 80 درصد از صادرات نفت قزاقستان، عمدتاً از منطقه آتیرائو، را حمل می‌کند. به گزارش رویترز، حجم کل محموله‌های تحت تأثیر ممکن است از 2 درصد نفت جهان فراتر رود. در حالیکه شرکت‌های CPC و وزارت حمل و نقل روسیه از اظهار نظر خودداری کرده اند اما وزارت انرژی جمهوری قزاقستان اطلاعات مربوط به تعلیق ادعایی صادرات نفت قزاقستان از طریق بنادر روسیه را تکذیب کرد. این خبر در بیانیه رسمی این وزارتخانه منتشر شد. وزارت انرژی تأکید کرد تا به امروز، حمل و نقل نفت قزاقستان از طریق بنادر فدراسیون روسیه ادامه دارد.

https://azh.kz/ru/news/view/117692

آمار تولیدی پالایشگاه‌های قزاقستان در شش ماه اول سال میلادی 2025

در جریان یک بازدید کاری از منطقه آتیرائو، آسخات خاسنوف، رییس هیئت مدیره شرکت سهامی عام شرکت نفت و گاز جمهوری قزاقستان، جلسه‌ای در مورد بهره‌وری دارایی‌های کلیدی پالایش نفت و پتروشیمی این شرکت برگزار کرد. تمرکز اصلی بر افزایش عمق فرآوری، سهم فرآورده‌های نفتی سبک و کاهش تلفات فرآیند بود. طبق نتایج شش ماه سال 2025، سه پالایشگاه پیشرو در قزاقستان با 685 هزار تن بیشتر از مدت مشابه در سال قبل، 8.83 میلیون تن نفت فرآوری کردند. 6.84 میلیون تن فرآورده‌های نفتی سبک تولید شد که 893 هزار تن یا 4.44 درصد بیشتر از سال گذشته است.ت لفات فرآیند 7333 تن کاهش یافت. پالایشگاه نفت آتیرائو 2.89 میلیون تن، کارخانه پتروشیمی‌پاولودار ۲.۸۷ میلیون تن و پالایشگاه نفت شیمکنت با ۳.۰۷ میلیون تن، بیشترین سهم را در تولید داشت.

رویداد کلیدی نیمه اول سال، تکمیل نوسازی"Caspi Bitum" بود. ظرفیت به ۱.۵ میلیون تن در سال و قیر به ۷۵۰ هزار تن افزایش یافت. در دو ماه، ۷۸ هزار تن قیر تولید شد. همچنین مجتمع شیمیایی گاز KPI که به طور پیوسته در حال افزایش تولید است با ۲۲۰ هزار تن پلی پروپیلن در شش ماه تولید به رکورد جدیدی در تولید دست یافت.

https://azh.kz/ru/news/view/117711

آلودگی نفتی در خط لوله باکو-تفلیس-جیحانBTC) )  و تاثیر آن بر صادرات نفت قزاقستان

شرکت‌های بزرگ نفتی BP و Eni اعلام کرده‌اند که نفت خام حاوی کلریدهای آلی وارد سیستم خط لوله باکو-تفلیس-جیحان شده است. این مواد که برای کاتالیزور تولید استفاده می‌شوند، می‌توانند برای تجهیزات و فرآوری در پالایشگاه‌های نفت خطرناک باشند. به گزارش بلومبرگ، این آلودگی در بسته‌های جداگانه نفت آذربایجان یافت شده است. این خبر توسط شرکت بریتیش پترولیوم، اپراتور اصلی خط لوله و بزرگترین تولیدکننده نفت در آذربایجان، اعلام شد. این شرکت تأکید کرد که مشکل ایجاد شده می‌تواند کل زنجیره تأمین، از جمله بندر جیحان در ترکیه، جایی که روزانه حدود ۵۷۵ هزار بشکه نفت به آنجا می‌رسد، را تحت تأثیر قرار دهد. شرکت انرژی ایتالیایی Eni SpA نیز بیانیه مشابهی صادر و اظهار داشت که نفت آلوده قبلاً به پالایشگاه رسیده است. برای قزاقستان، این وضعیت به ویژه نگران‌کننده می‌باشد، زیرا این جمهوری از طریق سیستم BTC نیز نفت صادر می‌کند. موارد مشابه نفت آلوده قبلاً باعث بی‌ثباتی در بازارهای سوخت شده است.

https://azh.kz/ru/news/view/117717

عبورآزمایشی کامیون‌های بدون راننده از مرز قزاقستان و چین

قزاقستان و چین اجرای یک پروژه آزمایشی نوآورانه «گمرک هوشمند» را آغاز کرده‌اند که در ایست‌های بازرسی مرزی «باختی- پوکیتو» معرفی خواهد شد. این ابتکار عمل در جلسه کاری ژاندوس دویسمبیف، رییس کمیته درآمد دولتی وزارت دارایی جمهوری قزاقستان و ژی شیانوی، دبیر کمیته حزب شهر تاچنگ چین، مورد توافق قرار گرفت. این پروژه با هدف اتوماسیون کامل رویه‌های گمرکی و انتقال به حمل و نقل بدون سرنشین محموله انجام می‌شود. "گمرک هوشمند" به محرکی برای نوسازی زیرساخت‌های مرزی، ایجاد مشاغل جدید و جذب سرمایه‌گذاری تبدیل شده و با افزایش پتانسیل ترانزیت قزاقستان ، روابط با چین را به عنوان یکی از شرکای تجاری کلیدی تقویت خواهد کرد.

عناصر اصلی این پروژه:

  • استفاده از وسایل نقلیه بدون سرنشین برای عبور از مرز بدون مشارکت رانندگان؛
  • یک اظهارنامه الکترونیکی واحد که توسط هر دو طرف به رسمیت شناخته می‌شود؛
  • جابجایی خودکار کالا به صورت شبانه‌روزی؛
  • ثبت دیجیتال و پشتیبانی لجستیکی؛
  • ناوبری و کنترل در حالت کاملاً خودکار.

نتایج مورد انتظار:

  • افزایش جریان بار به 10 میلیون تن در سال؛
  • کاهش قابل توجه زمان ترخیص کالا از گمرک؛
  • کاهش هزینه‌ها و خطرات حمل و نقل؛
  • توسعه مراکز لجستیکی و تخلیه بار جاده‌ای؛
  • تحریک صادرات کشاورزی - غلات، نفت، گوشت و کالاهای فرآوری شده.

https://azh.kz/ru/news/view/117653

افزایش تبادل قطار بین قزاقستان و روسیه

تالگات آلدیبرگنوف، مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شرکت ملی راه آهن قزاقستان (KTZ) و اولگ بلوزروف، رییس هیئت مدیره شرکت راه آهن روسیه، یک جلسه کاری در مسکو برگزار کردند که پس از آن توافقی برای تعمیق همکاری استراتژیک بین دو شرکت ملی راه آهن امضا شد. محور مذاکرات، اجرای توافق‌نامه مشارکت استراتژیک امضا شده در نوامبر 2024 در آستانه بود. طرفین پروتکلی را تصویب کردند که موارد زیر را در نظر می‌گیرد: تغییر جهت جریان واگن‌ها، خودکارسازی فرآیندهای دریافت و تحویل قطارها، تمدید مراحل گارانتی سرویس واگن‌ها. این اقدامات امکان افزایش 30 درصدی تعداد قطارهای منتقل شده در تقاطع‌های بین ایالتی در نیمه دوم سال 2025  از 65 به 85 جفت قطار در روز را فراهم می‌کند. همچنین توافقی در مورد هماهنگ‌سازی توسعه نقاط تقاطع بین ایالتی برای سال‌های 2026-2027 حاصل شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست در مورد ادغام سیستم‌های اطلاعاتی در چارچوب پروژه ASOUP-2، چشم‌انداز اتوماسیون کامل ترانزیت ریلی در مسیر چین-اروپا از جمله ثبت اظهارنامه‌های ترانزیت به صورت الکترونیکی و سازگاری آنها با سیستم‌های راه‌آهن روسیه و بلاروس وهمچنین موضوع افزایش ترافیک بار در امتداد شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب به بحث و تبادل نظر پرداختند. طبق نتایج نیمه اول سال ۲۰۲۵، حجم حمل و نقل بارKTZ  با ۴.۱٪ بیشتر از مدت مشابه سال گذشته از ۴۵ میلیون تن فراتر رفت.همچنین حجم ترانزیت کانتینر به ۲۷۳.۳ هزار TEU رسید که افزایش ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود نشان می‌دهد.

https://azh.kz/ru/news/view/117617

میزان جابجایی بار در بنادر قزاقستان در نیمه ابتدایی سال2025 میلادی

در شش ماه اول سال ۲۰۲۵، جابجایی بار از طریق بنادر دریایی قزاقستان به ۴.۵ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. این خبر طی جلسه‌ای در وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان با محوریت برنامه‌های توسعه بخش دریایی اعلام شد. قابل توجه است که بر اساس نتایج ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۵، پویایی مثبتی در عملکرد عملیاتی بندر آکتائو و همچنین در حمل و نقل بار در امتداد مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر، از جمله ترافیک کانتینری، مشاهده شد. در این جلسه همچنین پیشرفت اجرای طرح جامع توسعه زیرساخت‌های دریایی که در اجرای سخنرانی رییس جمهور قزاقستان در سال ۲۰۲۴ تصویب شده بود، بررسی شد. در پایان این رویداد، ژانیبک تایژانوف، رییس کمیته حمل و نقل ریلی و آبی وزارت حمل و نقل، چندین دستورالعمل با هدف تشدید تلاش‌ها برای پیشرفت بیشتر این بخش صادر کرد.

https://www.apk-inform.com/en/news/1549270

افزایش حجم بار ریلی قزاقستان-گرجستان

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان، با مریم کوریویشویلی، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، دیدار کرد تا در مورد مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه، توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، اجرای پروژه‌های زیرساختی، گسترش ارتباطات حمل و نقل و لجستیک از جمله در چارچوب مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر TITR)) و همچنین افزایش گردش مالی تجاری در مجتمع کشاورزی-صنعتی گفتگو کنند.

از ژانویه تا می 2025، گردش مالی تجاری بین دو کشور 145میلیون دلار ثبت شد که 35.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2024 است. در نیمه اول سال ۲۰۲۵، حمل و نقل ریلی بین دو کشور از ۱۵۹.۵ هزار تن فراتر رفته که ۶۷ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ می‌باشد. راه اندازی یک ترمینال کانتینری جدید قزاقستانی در بندر پوتی گرجستان با ظرفیت طراحی ۱۲۰ هزار TEU در سال، که توسط PTC Holding ساخته شده، گامی مهم در توسعه کریدور میانی بود. این اولین پروژه زیرساختی قزاقستان است که در قلمرو یکی از قطب‌های دریایی کلیدی گرجستان اجرا می‌شود. اولژاس بکتنوف گفت این نمونه‌ای از کار مشترک موفق است که نقش مهمی در تقویت جریان بار در امتداد کریدور میانی ایفا و باعث تکمیل خط اتصال از ترمینال‌های لجستیکی در شهرهای لیانیونگانگ و شیان چین درشرق آسیا به اروپا می‌شود.

https://qazinform.com/news/kazakhstan-georgia-rail-freight-hits-1595-thousand-tons-9bc8ed

حرکت اولین قطارهای باری از چین به ترکیه در مسیر کریدور میانی

وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد که دو قطار باری در تاریخ 9 جولای2025 در حال انتقال اولین محموله ریلی مستقیم تحت یک سرویس منظم جدید از شهرهای چونگ‌کینگ و چنگدو چین از طریق کریدور میانی به مقصد ترکیه می‌باشند. عبدالقادر اورالوغلو، وزیر حمل و نقل ترکیه، گفت که این راه‌اندازی نشان‌دهنده «عصر جدیدی» در زنجیره لجستیک شرق-غرب بوده و این قطارها تجلی فیزیکی چشم‌انداز ترکیه برای لجستیک در کریدور میانی هستند. به گفته وزیر، این قطارها که هر کدام 2000 تن بار حمل می‌کنند، تاکنون حدود 3500 کیلومتر (2175 مایل) را در داخل چین طی کرده و از قزاقستان عبور کرده‌اند. این مسیر از طریق آسیای میانه و دریای خزر ادامه خواهد یافت و قبل از رسیدن به مقاصد اروپایی وارد ترکیه می‌شود. اورالوغلو گفت که توافق‌نامه‌ای که این سرویس را امکان‌پذیر می‌کند بین شرکت ترکیه‌ای پاسیفیک اوراسیا و راه‌آهن دولتی چین در جریان مجمع جهانی کریدورهای حمل و نقل که از ۲۷ تا ۲۹ ژوئن2025 در استانبول برگزار شد، امضا گردید.

https://qazinform.com/news/first-freight-trains-from-china-to-trkiye-depart-via-middle-corridor-893473

برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک قزاقستان

28مین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک قزاقستان(TransLogistica Kazakhstan 2025)  از 30 سپتامبر تا 2 اکتبر2025 در آلماتی برگزار خواهد شد. این رویداد، شرکت‌ها و مقامات دولتی از کشورهای مستقل مشترک المنافع ، جمهوری‌های آسیای مرکزی، ایران، ایتالیا، لهستان، فنلاند، چین، استونی، ترکیه و روسیه را گرد هم می‌آورد. در این نمایشگاه، حمل و نقل بار، حمل و نقل، بندر و خدمات ترمینالی به بازدیدکنندگان ارائه داده شده و تولیدکنندگان خودرو، واگن و حمل و نقل هوایی، محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. در کنار این نمایشگاه، کنفرانس‌هایی با موضوعاتی مانند مجمع تجاری «جاده ابریشم جدید»، «توسعه کشتیرانی، ترمینال‌ها و بنادر در دریای خزر» و «بازار حمل و نقل و لجستیک» نیز برگزار خواهد شد. جلسات تجاری، میزگردها و جلسات نیز به عنوان بخشی از نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

https://azertag.az/en/xeber/azerbaijan_to_attend_28th_kazakhstan_transport_and_logistics_international_exhibition-3662459

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما