امروز يك شنبه  ۲۰ مهر ۱۴۰۴
۱۴۰۴/۰۴/۳۱- ۱۰:۲۲ - مشاهده: ۸۵

اهم اخبار و تحولات حوزه سرکنسولگری

(هفته چهارم تیر1404)

برنامه چین برای ساخت یک مرکز لجستیکی در مانگیستائو

آکتائو میزبان نشستی بین استاندار منطقه مانگیستائو، نوردولت کیلی‌بای، و رییس شرکت چینی ژونگ‌یون گوجی و شرکت گویو ووچان یو بویانگ بود. در طول مذاکرات، طرفین در مورد چشم‌انداز ایجاد یک مرکز لجستیکی مبتنی بر بندر محلی بحث و گفتگو و همچنین تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. طرف چینی پروژه‌ای برای ساخت یک بندر دریایی و مرکز لجستیکی مدرن ارائه کرد. این ابتکار شامل تبدیل بندر آکتائو به یک نقطه ترانزیتی کلیدی در مسیر بین‌المللی «کریدور حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر» است. خاطرنشان می‌شود که این پروژه به طور کامل توسط سرمایه‌گذاران چینی تأمین مالی خواهد شد.

پیش از این، در ماه آوریل، هیئت  شرکت چینی به ریاست یو بویانگ از منطقه مانگیستائو بازدید کرده و نسبت به توسعه یک پروژه لجستیکی مشترک ابراز علاقه کرده بود. ایجاد این مرکز در آکتائو، موقعیت قزاقستان را به عنوان یک کشور ترانزیتی تقویت کرده و همچنین فرصت‌های جدیدی را برای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/140822-kitai-nameren-sozdat-logisticheskii-khab-v-mangistau.html

سهم منطقه آتیرائو از تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال2025

سریک شاپکنوف، استاندار منطقه آتیرائو،گزارش داد که این منطقه رشد پایداری را در شاخص‌های کلیدی اقتصاد کلان ثبت کرده به گونه ای که شاخص اقتصادی کوتاه‌مدت با۱۰۹.۸ درصد، نشان دهنده پویایی مثبت در بخش واقعی اقتصاد است. سهم منطقه در تولید ناخالص داخلی کشور از ژانویه تا مارس2025 با ۳.۴ تریلیون تنگه به ۱۱ درصد رسید. حوزه‌های کلیدی رشد: حمل و نقل و انبارداری: +۲۱.۱٪، معدن: +۱۵.۷٪، صنایع عمومی: +۱۴.۲٪، کشاورزی: +۱۰.۵٪، راه اندازی مسکن: +۸.۴٪، تجارت: +۵.۱٪، نفت: ۳۱ میلیون تن (+۱۸.۹٪)، گاز: بیش از ۱۵ میلیارد متر مکعب (+۶.۳٪) می‌باشند.

همزمان، افزایش سرمایه گذاری در بخش های جایگزین اقتصاد به میزان ۴۴٪ وجود دارد و ۳ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۱۸.۸ میلیارد تنگه در حال حاضر اجرا شده است. انتظار می‌رود تا پایان سال، ۱.۶ تریلیون تنگه دیگر سرمایه‌گذاری جذب و ۲۱ پروژه راه‌اندازی شود که بیش از ۱۲۰۰ شغل ایجاد می‌کند. از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری عمده می‌توان به کارخانه فرآوری گاز در کاشاگان، تولید بوتادین و پلی‌اتیلن و کارخانه جداسازی اتان اشاره کرد.

https://azh.kz/ru/news/view/117433

افزایش قلمرو منطقه ویژه اقتصادی "بندر آکتائو"

بر اساس گزارش دولت جمهوری قزاقستان، مقررات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی «بندر آکتائو» اصلاح شده است. منطقه ویژه اقتصادی «بندر آکتائو»SEZ) ) یک منطقه ویژه اقتصادی بندری در قلمرو منطقه مانگیستائو و در محدوده اداری-سرزمینی شهرهای آکتائو و ژانائوزن، شهرستان‌های مونایلینسکی، کاراکیا و توپکاراگانسکی می‌باشد. قلمرو منطقه ویژه اقتصادی از ۳۶۵۶.۱۷۱۹ هکتار به ۴۴۰۷.۵۰۳ هکتار افزایش یافته که شامل فرودگاه بین‌المللی آکتائو نیز می‌شود. قلمرو منطقه ویژه اقتصادی شامل موارد زیر است:

منطقه بندری : ۶۵۶.۳۵۴۳ هکتار.

منطقه صنعتی : ۲۰۲۱.۱۴۸۷ هکتار

 منطقه لجستیک: ۱۷۳۰ هکتار.

https://www.inaktau.kz/news/3971994/pravitelstvo-uvelicilo-territoriu-sez-morport-aktau

پاسخ استاندار منطقه به آمار بیکاری در مانگیستائو

نورداولت کیلی‌بای، استاندار منطقه مانگیستائو، به کسانی که از نرخ بالای بیکاری در این منطقه انتقاد می‌کردند، پاسخ داد. وی گفت که در حال حاضر فقط ۲۱۰۰۰ نفر رسماً در این منطقه بیکار می‌باشند در حالیکه  ۳۲۰۰۰ نفر مهاجر در منطقه مشغول به کار هستند. آنها در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند. خارجی‌ها نیز وجود دارند. بسیاری از مردم درخواست بیشتر برای کارگران به ما داده اند. کیلی‌بای می‌گوید: چگونه می‌توانید بگویید که هیچ کاری وجود ندارد؟ اگر کاری نبود، کسی نمی‌آمد. برای مثال، کشاورزان درخواست سهمیه برای واردات کارگر از ازبکستان دارند. در صنعت ساخت و ساز، حقوق یک راننده جرثقیل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تنگه بوده اما پیدا کردن کارگر دشوار است. آشپزها و پیشخدمت‌ها در کافه‌ها ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تنگه درآمد دارند اما به گفته استاندار، در این بخش جای خالی زیادی نیز وجود دارد. بسیاری از مردم فقط می‌خواهند به صنعت نفت بروند. اما حتی اگر نفت تمام نشود، تقاضا برای آن ممکن است کاهش یابد. نوردولت کیلی‌بای می‌گوید جهان در حال پیشرفت بوده و فناوری‌های جدید خیلی سریع در حال توسعه هستند. در آینده، نفت همچنان مورد نیاز خواهد بود، اما نه به اندازه الان.

بر اساس آمار رسمی وزارت کار و حمایت اجتماعی جمهوری قزاقستان، بیشترین افزایش در موقعیت‌های شغلی خالی در مناطق ژامبیل (2.2 برابر)، مانگیستائو (2.2)، ترکستان (+60٪) و پاولودار (+40٪) مشاهده شده است. پردرآمدترین مشاغل خالی عبارتند از: مهندس حفاری (به طور متوسط ۸۴۸ هزار تنگه)، معاون رییس بخش در صنعت فرآوری (حدود ۶۹۱ هزار تنگه) و مهندس معدن (۶۴۰ هزار تنگه).

https://azh.kz/ru/news/view/117312

ثبت25 معدن سنگ در منطقه مانگیستائو

نورداولت کیلی‌بای، استاندار منطقه مانگیستائو، جلسه‌ای طولانی در مورد فعالیت معادن سنگ خرد شده در نزدیکی روستای شتپه برگزار کرد. وی در این جلسه با توجه به شکایت ساکنان محلی از مشکلات زیست‌محیطی و مادی ناشی از عملیات انفجار در معادن، گرد و غبار و جابجایی شدید تجهیزات سنگین، گفت: توسعه معادن در مانگیستائو باید بدون آسیب به محیط زیست انجام شود. تا به امروز، ۲۵ معدن در منطقه مانگیستائو ثبت شده‌اند. از این تعداد، ۲۰ معدن بر اساس قرارداد و ۵ معدن بر اساس مجوز فعالیت می‌کنند.

در این جلسه پیشنهادهای خاصی جهت حل مشکلات از جمله رعایت دقیق الزامات قانون هنگام انجام عملیات انفجار، لغو مجوز کارآفرینانی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، عدم همکاری با سازمان‌هایی که مجوز ویژه ندارند، رعایت قوانین حمل و نقل بار، رعایت الزامات توسعه قطعات زمین، نصب دستگاه‌های توزین روی کامیون‌ها، ارائه و تفاهم‌نامه همکاری بین شورای روستای شِتپه و شش معدن سنگ  امضا گردید.

 https://www.inaktau.kz/news/3971859/25-karerov-zaregistrirovano-v-mangistauskom-rajone-ziteli-zaluutsa-na-ekologiceskie-problemy

پیشنهاد آکتائو به عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال 2030

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان، در هفدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در خانکندی برگزار شد، گفت: قزاقستان قصد دارد آکتائو را به عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال ۲۰۳۰ پیشنهاد دهد: گردشگری عامل کلیدی در توسعه پایدار است. به منظور ترویج گردشگری منطقه‌ای، ما شهر آکتائو را به عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال ۲۰۳۰ پیشنهاد دادیم. آکتائو شهری مهم در منطقه خزر با زیرساخت‌های مدرن، تاریخ غنی و مکانی مناسب برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی است. وی افزود: قزاقستان قصد دارد مجمع بین‌المللی گردشگری اکو را در ماه سپتامبر 2025 در آکتائو برگزار کند.

https://report.az/en/foreign-politics/kazakhstan-intends-to-propose-aktau-as-tourism-capital-of-eco-for-2030/

میزان تولید نفت و گاز قزاقستان در نیمه اول سال 2025 میلادی

ارلان آکنژنوف، وزیر انرژی، در جلسه هیات دولت گفت: در 6 ماه اول سال 2025، قزاقستان 49.9 میلیون تن نفت تولید کرد که 11.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بیشتر این رشد توسط تنگیز و بخش کمتری توسط کاراچاگاناک تأمین شده اما تولید در کاشاگان کاهش یافته است. صادرات نفت به ۳۹.۶ میلیون تن افزایش یافته که نسبت به ۳۵.۴ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۴  از خود افزایش نشان می دهد. انتظار می‌رود تا پایان سال، تولید نفت به ۹۶.۲ میلیون تن و صادرات به ۷۰.۵ میلیون تن برسد. وی افزود: تولید گاز در مجموع ۳۴.۶ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به ۳۳.۷ میلیارد متر مکعب در سال گذشته  2.6 افزایش یافته است. قزاقستان در نیمه اول سال میلادی  ۷.۶ میلیون تن فرآورده‌های نفتی،  ۳۸۲۰۰۰ تن محصولات پتروشیمی و ۶۲.۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده که ۴.۲ میلیارد کیلووات ساعت آن از منابع انرژی تجدیدپذیر بوده است.

https://astanatimes.com/2025/07/kazakhstans-oil-output-hits-nearly-50-million-tons-in-first-half-of-2025/

نقش محوری قزاقستان و آذربایجان در تامین نفت اروپا

کازینفورم با استناد به گزارش اوپک گزارش می‌دهد که قزاقستان و آذربایجان در درازمدت نقش بسیار مهمی در تأمین نفت اروپا ایفا خواهند کرد. طبق پیش‌بینی، صادرات نفت خام و میعانات گازی به اروپا تا سال ۲۰۵۰ در حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز تثبیت خواهد شد. گرچه این رقم به طور قابل توجهی کمتر از حجم زمانی است که نفت روسیه آزادانه به اتحادیه اروپا صادر می‌شد، اما بر اهمیت استراتژیک رو به رشد تأمین‌کنندگان جایگزین از منطقه خزر(قزاقستان و آذربایجان) تأکید می‌کند.

براساس گزارش اوپک، تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا منجر به تغییر جهت مسیرهای سنتی تأمین شده است. پیش‌بینی می‌شود واردات از روسیه و منطقه خزر به طور کلی از ۱.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ به کمی‌کمتر از ۱.۷ میلیون بشکه تا سال ۲۰۳۰ کاهش و تا پایان دوره پیش‌بینی به ۱.۶ میلیون بشکه در روز برسد. بخش عمده‌ای از این منابع، غیر روسی خواهند بود که سهم قابل توجهی از آن از قزاقستان و آذربایجان تأمین می‌شود. طبق برآوردهای اوپک، بعید است که صادرات نفت روسیه به اروپا بتواند به سطح قبل از درگیری بازگردد. این امر موقعیت قزاقستان و آذربایجان را به عنوان تأمین‌کنندگان قابل اعتماد بلندمدت برای بازار اروپا تقویت می‌کند.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-iazerbaydzhan-zaymut-tsentralnoe-mesto-vpostavkah-nefti-vevropu-doklad-opek-b60145

مذاکرات اولیه برای اصلاح قراردادهای مشارکت در تولید در میادین نفتی اصلی قزاقستان

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان، در یک مصاحبه مطبوعاتی در تاریخ 15 جولای 2025 اعلام کرد این کشور ضمن تعهد به حفاظت از منافع ملی در عین حفظ فضای سرمایه‌گذاری پایدار، مذاکراتی را با سرمایه‌گذاران خارجی برای مذاکره مجدد در مورد قراردادهای مشارکت در تولیدPSA)) برای میادین نفتی کلیدی خود - تنگیز، کاراچاگاناک و کاشاگان - آغاز کرده است. وی افزود: در مورد شرایطی که پروژه‌های بزرگ نفتی تحت آن توسعه می‌یابند، این نظر وجود دارد که منافع کشور به طور قابل توجهی نقض شده است. ما اکنون در حال مذاکره با شرکای کنسرسیوم خود برای انعقاد قراردادهای جدید PSA برای یک دوره جدید هستیم.

بازنگری در توافق‌نامه مشارکت با شرکت‌های بزرگ پس از دستور رییس جمهور توکایف در جلسه عمومی دولت در ژانویه2025 ، انجام می‌شود. این اقدام در بحبوحه چالش‌هایی مانند توقف اخیر در ساخت کارخانه فرآوری گاز در میدان کاراچاگاناک صورت می‌گیرد. وزارت انرژی در مورد خطرات احتمالی برای تأمین گاز داخلی در صورت ادامه تأخیر در پروژه هشدار و بر اهمیت تکمیل به موقع آن تأکید دارد. در ماه می، بکتنوف با پیتر لاردن، معاون ارشد رییس اکسون موبیل، دیدار کرد تا پیشرفت در پروژه‌های مشترک بزرگ از جمله میادین تنگیز و کاشاگان و عملیات کنسرسیوم خط لوله خزر را بررسی کند. مذاکرات همچنین بر پروژه توسعه آتی تنگیز متمرکز بود که انتظار می‌رود جایگاه قزاقستان را در بازار جهانی انرژی افزایش دهد.

https://astanatimes.com/2025/07/kazakhstan-begins-negotiations-to-revise-production-sharing-agreements-at-major-oil-fields/

آغاز ساخت مرکز لجستیک استراتژیک در منطقه کوستانای قزاقستان

قزاقستان در ۱۶ جولای2025 رسماً ساخت توبیل، یک مجتمع حمل و نقل و لجستیک جدید در شهر کوستانای که در شمال غربی آستانه و هم مرز با روسیه می‌باشد را آغاز کرد. این پروژه یکی از بزرگترین ابتکارات زیرساختی در منطقه است. این مرکز لجستیکی با مساحت ۱۳۳.۶ هکتار، ۶۴ میلیارد تنگه (۱۲۱.۴ میلیون دلار آمریکا) ارزش سرمایه‌گذاری دارد. پس از بهره‌برداری، توبیل، سالانه تا ۴۰۰۰۰۰ واحد معادل بیست فوت TEU)) یا بیش از ۱۱ میلیون تن بار را جابجا خواهد کرد. هدف این مجتمع جدید کاهش هزینه‌های لجستیک برای کسب‌وکارها، حمایت از رشد تولید صادرات‌محور، جذب سرمایه‌گذاری در بخش تولید و تحریک توسعه شرکت‌های صنعتی جدید است. این مرکز شامل ترمینال‌ها، انبارها، مناطق ترخیص گمرکی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و تأسیسات خدماتی - همه در یک مکان - خواهد بود. یک سیستم ردیابی دیجیتال بار در لحظه نیز بخشی از این پروژه بوده که قرار است تا سال 2027 تکمیل شود.

در نیمه اول سال ۲۰۲۵، محموله‌های ترانزیتی از طریق قزاقستان به ۱۶.۸ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است. انتظار می‌رود راه‌اندازی توبیل این ارقام را در سال‌های آینده بیشتر افزایش دهد. توبیل در کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی که چین، آسیای میانه، ترکیه، ایران، افغانستان و اروپا را به هم متصل می‌کنند، ادغام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این مرکز، گردش بار در امتداد مسیر شمال قزاقستان-جنوب اورال و به سمت چین افزایش یافته و فرصت‌های جدیدی را برای همکاری در فضای اوراسیا ایجاد کند.

https://astanatimes.com/2025/07/kazakhstan-begins-construction-of-strategic-logistics-hub-in-kostanai/

امضا توافقنامه راه آهن استراتژیک میان قزاقستان و چین برای تقویت مسیر حمل و نقل ترانس خزر

شرکت راه‌آهن ملی قزاقستان KTZ)) و گروه راه‌آهن دولتی چین، یک توافقنامه همکاری استراتژیک جامع با هدف توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزرTITR) ) امضا و توافق کردند که توسعه مسیرهای بین‌المللی اوراسیا، از جمله TITR، را برای بهبود اتصال زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک از جمله نوسازی و ساخت راه‌آهن، تأسیسات لجستیکی و ترمینال‌های چندوجهی را ارتقا دهند. اولویت‌های کلیدی شامل گسترش حمل و نقل کانتینری و اجرای راه‌حل‌های دیجیتال در عملیات ریلی مرزی است.

          KTZ اطمینان دارد که این سند به عنوان کاتالیزوری برای افزایش ترافیک بار در امتداد مسیر چین-اروپا عمل خواهد کرد. در بیانیه این شرکت آمده است: توافقنامه امضا شده منعکس کننده اولویت‌های فعلی است و انگیزه‌ای قوی برای توسعه حمل و نقل چین-اروپا، تقویت نقش استراتژیک قزاقستان به عنوان یک قطب ترانزیت کلیدی در اوراسیا و افزایش جذابیت مسیر ترانس خزر فراهم می‌کند. لازم به ذکر است شرکت دولتی KTZ بر زیرساخت‌های ریلی، بندری و فرودگاهی قزاقستان و همچنین مراکز لجستیک حمل و نقل کالا نظارت دارد.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/112585/

راه‌اندازی پروژه Gulf Link برای تقویت تجارت در کریدور میانی 

گروه بنادر AD رسماً تجارت لجستیک مشترک خود با KTZ Express( بازوی حمل و نقل و لجستیک راه‌آهن قزاقستان) را تحت عنوان پروژه Gulf Link  را آغاز کرد. این توسعه گامی اساسی در جهت توسعه کریدور میانی است. این شرکت  به طور مشترک توسط گروه بنادرAD ( 51 درصد سهام) وKTZ Express  (49 درصد سهام) اداره شده و قرار است یک بازیگر لجستیک استراتژیک در قزاقستان، ازبکستان و گرجستان به شمار آمده و اتصال چندوجهی را در منطقه افزایش دهد. Gulf Linkیک مرکز لجستیک چندوجهی یکپارچه خواهد بود که کریدورهای ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی را به هم مرتبط و شبکه راه‌آهن ۱۶۰۰۰ کیلومتری قزاقستان را به کریدورهای بین‌المللی در ترکیه، چین، خلیج فارس و جهان، متصل می‌کند.

https://www.asiabusinessoutlook.com/news/ad-ports-and-ktz-launch-gulflink-to-power-middle-corridor-trade-nwid-9154.html

سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت راه‌آهن در افغانستان 

وزارت حمل و نقل قزاقستان و وزارت فواید عامه افغانستان تفاهم‌نامه ویژه‌ای مربوط به ساخت راه‌آهن تورغندی-هرات را امضا کردند. قزاقستان موافقت خود را برای تأمین مالی این پروژه اعلام کرد. در بیانیه وزارتخانه خارجه افغانستان آمده که پس از این نشست، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت حمل و نقل قزاقستان و وزارت فواید عامه افغانستان در مورد اصول اساسی ساخت و بهره‌برداری از راه‌آهن بین آسیای مرکزی و آسیای جنوبی امضا شد. طرف قزاق میزان سرمایه‌گذاری را مشخص نکرد. با این حال، اشرف حق‌شناس، دبیر مطبوعاتی وزارت فواید عامه افغانستان، در حساب کاربری خود در X نوشت:یادداشت تفاهمی در مورد پروژه راه‌آهن تورغندی-هرات با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلار امضا شد. مشارکت در ساخت راه‌آهن تورغندی-هرات در نشستی در آکتائو در ژوئیه ۲۰۲۴ به قزاقستان پیشنهاد شد. انتظار می‌رود این مسیر دسترسی جمهوری قزاقستان به بنادر دریایی پاکستان را تسهیل کند.

جنبش طالبان در سال ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسید. قزاقستان سال گذشته طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه حذف کرد. رییس جمهور قزاقستان در این زمینه اعلام نمود که این کشور با در نظر گرفتن اهمیت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان مدرن و ماهیت بلندمدت این رژیم، طالبان را از فهرست تروریستی حذف کرده است.

https://qaz.ulysmedia.kz/news/31215-kazakstan-auganstanga-zharty-milliard-dollar-investitsiia-ku-iatyn-boldy/

 

تافتتاح گمرکات جدید در مرز قزاقستان با چین و ازبکستان

چهار ایست بازرسی مدرن در مرزهای قزاقستان با چین و ازبکستان آغاز به کار کرده‌اند. به گزارش کمیته درآمد دولتی وزارت دارایی، این پروژه شامل ارتقاء نه ایست بازرسی در مرزهای چین، ازبکستان و ترکمنستان است. زیرساخت‌های قدیمی‌با مجتمع‌های مدرنی مجهز به تجهیزات پیشرفته، اسکنرها، تجهیزات بازرسی و اندازه‌گیری خودکار حمل و نقل، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، جایگزین شده اند. از ابتدای سال 2025، مراکز بازرسی به‌روز شده"کالژات" و "آلاکول" ( مرز با چین) و "کاپلانبک" و "آتامکن"( مرز با ازبکستان) به بهره‌برداری رسیده‌اند.

قرار است تا پایان امسال، نوسازی پنج نقطه دیگر تکمیل شود: کازیگورت، تاژن، تمیر بابا، مایکاپچاگای و بختی. این امکانات به‌روز شده برای جریان بیشتر و راحتی عبور از مرز طراحی شده‌اند. تعداد خطوط از دو به شش افزایش یافته و رانندگان دیگر نیازی به خروج از کابین برای عبور از کنترل ندارند و به لطف اتوماسیون کامل، میانگین زمان ترخیص به 30 دقیقه کاهش یافته است. نوآوری کلیدی، حمل و نقل تمام مراحل کنترل بر اساس اصل "پنجره واحد" و بدون توقف اضافی بود. کمیته درآمد دولتی خاطرنشان می‌کند که نوسازی ایستگاه‌های بازرسی با دیجیتالی شدن و اتوماسیون رویه‌های گمرکی و همچنین توسعه خدمات مرزی همراه است.

https://www.inform.kz/ru/na-granitse-kazahstana-s-kitaem-i-uzbekistanom-zarabotali-novie-tamozhennie-posti-a21889

برنامه قزاقستان برای گسترش تجارت و حمل و نقل بار با ایران

بر اساس گزارش وزارت تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان، این کشور قصد دارد حجم تجارت و حمل و نقل بار با ایران را افزایش دهد. به گفته این وزارتخانه، با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی، روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور همچنان پایدار است. موقعیت جغرافیایی ایران به ویژه برای قزاقستان مهم است و به عنوان یک مرکز ترانزیت برای عرضه محصولات کشاورزی به سایر کشورهای منطقه، از جمله خلیج فارس و خاورمیانه عمل می‌کند.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: قزاقستان همچنان از بنادر کلیدی ایران (انزلی، امیرآباد و بندرعباس) برای عملیات تجاری کارآمد استفاده خواهد کرد. در عین حال، مسیرهای جایگزین شامل مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر از طریق گرجستان برای دسترسی به بازارهای اروپایی، بنادر چین برای بازارهای آسیایی و همچنین کریدورهای ترانزیتی گسترش یافته از طریق ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه در دسترس قرار دارد.

در زمینه همکاری لجستیکی با ایران، توجه ویژه‌ای به شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (ITC) معطوف شده است: قزاقستان - ترکمنستان - ایران. علاوه بر این، بندر آکتائو در حال توسعه همکاری‌های حمل و نقل دریایی با بنادر شمالی ایران است. این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که انواع جدیدی از محصولات، از جمله روغن نباتی، برنج، گوشت مرغ و سایر محصولات، مورد توجه ایران قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود صادرات جو قزاقستان به ایران در ماه‌های آینده افزایش یابد زیرا ایران همچنان یکی از بازارهای اصلی غلات قزاقستان است.

https://www.apk-inform.com/en/news/amp/1549012

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما