اهم اخبار و تحولات حوزه سرکنسولگری و حمل و نقل و انرژی جمهوری قزاقستان
(هفته اول آبان 1403)
پیشنهاد استاندار مانگیستائو جهت ایجاد منطقه ویژه معاف از گمرک میان قزاقستان و ازبکستان
نورداولت کیلیبای، استاندار مانگیستائو، در نشست مشترک بین منطقهای دولتهای قزاقستان و ازبکستان در سمرقند ازبکستان، پیشنهادهایی را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین این منطقه و ازبکستان بیان کرد. به گفته استاندار، جاده ای که مانگیستائو را به ازبکستان متصل کند، در دست ساخت است. این جاده به گمرک تاژن در قزاقستان منتهی میشود. کیلیبای در این دیدار گفت: بخش عمدهای از محصولات غذایی، سبزیجات، میوهها و خشکبار از بخارا، سمرقند، نورکوس و سیردریا به بازارهای عمدهفروشی منطقه حمل میشوند. گمرک تازن روزانه حدود 250 تا 300 کامیون جابجا میکند که از این تعداد 25 تا 30 کامیون به منطقه مانگیستائو می آیند و نزدیک به 11 هزار تن کالا را حمل میکنند. وی افزود هیئت ما شامل موسس مرکز توزیع عمده فروشی آکتائو است که یکی از بزرگترین مراکز کشورقزاقستان به شمار می آید. این مرکز آماده است تا فضای تجاری لازم را برای کارآفرینان ازبکستان فراهم کرده و یک فضای تجاری به نام «ساخت ازبکستان» را جهت نمایش محصولات این کشور دائر نماید. استاندار مانگیستائو همچنین پیشنهاد افتتاح منطقه ویژه معاف از گمرک به مانند مجتمع تجاری خورگاس را به منظور تقویت روابط تجاری دو کشور داد. افتتاح منطقه تجاری و اقتصادی امکان افزایش چهار برابری مبادلات تجاری بین منطقه مانگیستائو و ازبکستان را فراهم میکند.
در ادامه این نشست، موافقت نامه همکاری بین بخش های مختلف استانداری مانگیستائو و منطقههای قره قلپکستان، بینو و خوجیلی به امضا رسید که از مهم ترین آنها میتوان به قرارداد شرکت نوکوس دیلیشا ازبکستان با مرکز توزیع عمده فروشی آکتائو اشاره کرد. تاجران ازبکستان آماده ساخت مراکز تجاری بزرگ در منطقه آکتائو و بینو میباشند. در حال حاضر 140 شرکت ازبکستانی در منطقه مانگیستائو وجود دارد که حجم تجارت شان با منطقه در سال 2023 13.2 میلیون دلار آمریکا میباشد. سهم واردات از ازبکستان حدود 25 درصد از کل گردش تجاری منطقه است.
https://en.inform.kz/news/kazakhstan-uzbekistan-eye-establishment-of-duty-free-special-zone-on-border-66365e/
حمل غلات به ایران از طریق بندر آکتائو
مارات کارابایف وزیر حمل و نقل گزارش داد که 1.05 میلیون تن غلات در ماه سپتامبر2024 حمل و نقل شده که تقریبا یک چهارم بیشتر از سال گذشته است. از این مقدار 867 هزار تن صادرات و 186 هزار تن در داخل جمهوری به مصرف رسیده است. در این مدت افزایش ترافیک به مقاصد سنتی کشورهای آسیای مرکزی 28 درصد و محمولهها به ایران از طریق بندر آکتائو از سر گرفته شد.
طبق پیش بینیها، محمولهها میتواند در ماه اکتبر به 1.25 میلیون تن برسد. وزیر اطمینان داد که این سرعت تا پایان سال در سطح 1.2 تا 1.3 میلیون تن در ماه باقی خواهد ماند. تعداد کل لکوموتیوها 1621 دستگاه بوده که در سال جاری، 185 دستگاه لکوموتیو جدید، خریداری شده است.
https://www.inaktau.kz/news/3848278/vozobnovilas-otpravka-zerna-v-iran-cerez-port-aktau
پایان ساخت پایانه غلات در بندر کوریک
ساخت ترمینال غلات با ظرفیت یک میلیون تن در سال در بندر کوریک به پایان رسید و اکنون بارگیری آزمایشی در حال انجام است. در سال جاری حمل محموله از طریق بندر کوریک بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن بوده است. بیش از 80 درصد کالاهای حمل شده از چین و آسیای مرکزی به اروپا از قزاقستان عبور میکند.کوتاه ترین مسیر حمل و نقل "راهروی میانی" است که از بندر کوریک میگذرد. از سال 2017، بیش از 10 میلیون تن محموله از طریق بندر کوریک حمل شده که اخیراً همراه با حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده ای نیز به طور فعال توسعه یافته است. به همین دلیل سال گذشته برای اولین بار حجم حمل و نقل کالا از طریق بندر کوریک از مرز 2 میلیون تن گذشت.
باکیتکری علیبکوف قائم مقام مدیرکل بندر کوریک گفت: در حال حاضر فعالیت کریدور میانی با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی در مقایسه با کریدورهای شمالی و جنوبی، پویاتر میباشد.به گفته مدیریت بندر، در سال2024حجم حمل و نقل از مرز 2 میلیون و 300 هزار تن عبور میکند.علیبکوف گفت ما ساخت ترمینال غلات را با ظرفیت یک میلیون تن به پایان رساندیم و اکنون مذاکراتی با سرمایه گذاران در مورد بازسازی اسکله سوم در حال انجام است تا حجم حمل بار از طریق بندر سالانه 500 تن دیگر افزایش یابد.
https://otpannews.kz/ru/news/2106
انصراف قزاقستان از پیوستن به بریکس
قزاقستان تصمیم گرفته است برای عضویت در گروه اقتصادی بریکس اقدامی انجام ندهد. بریک اوالی، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاکید کرد که قزاقستان از نزدیک رشد بریکس را زیر نظر دارد و از تلاش های اعضای موسس آن برای ترویج "نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک عاری از هژمونی هر ابرقدرت" حمایت میکند. وی توضیح داد که در حالی که رییس جمهور قاسم جومارت توکایف پیشنهادهایی برای پیوستن به بریکس دریافت کرده، دولت تصمیم گرفته است فعلا از ارائه درخواست عضویت خودداری کند.اوالی با اشاره به روند پیچیده ارزیابی عضویت و منافع ملی قزاقستان گفت: «در عین حال، در حال حاضر و به احتمال زیاد در آینده قابل پیشبینی، قزاقستان از ارائه درخواست به بریکس خودداری خواهد کرد.
این اعلامیه پس از آن صورت میگیرد که رییس جمهور توکایف در پانزدهمین اجلاس سران در ژوهانسبورگ در آگوست 2023 برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرد. در آن زمان، توکایف اظهار داشت که قزاقستان مایل است به توسعه پتانسیل بریکس به عنوان یک کشور عضو کمک کند. با این وجود، رییس جمهور توکایف قصد دارد در اجلاس آتی بریکس که از 22 تا 24 اکتبر 2024در شهر کازان برگزار میشود، شرکت کند.
بریکس، یک سازمان بین دولتی ست که در سال 2009 توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و در ژانویه 2024، پنج کشور جدید مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به آن پیوستند. براساس گزارش صندوق بین المللی پول، تا سال 2024، این گروه حدود 45 درصد از جمعیت جهان، 28.7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و حدود 20 درصد از تجارت بین المللی را تشکیل می دهد. کشورهای عضو بریکس همچنین دارای ارزش ترکیبی دارایی مالی بیش از 25 تریلیون دلار هستند.
https://caspiannews.com/news-detail/kazakhstan-decides-to-refrain-from-joining-brics-2024-10-17-30/
ممنوعیت صادرات میوه و سبزیجات قزاقستان به روسیه
ناظر ایمنی کشاورزی روسیه این هفته واردات گوجه فرنگی، فلفل، خربزه تازه، گندم، بذر کتان و عدس را از قزاقستان به طور موقت ممنوع کرد. مقامات روسی اعلام کردند: این تصمیم به دلیل عدم اقدام مقامات ذیصلاح در قزاقستان و به منظور اطمینان از ایمنی گیاهی قلمرو روسیه گرفته شده است.
این اقدام محدود، اندکی پس از آن صورت گرفت که قزاقستان، بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی، از پیوستن به بریکس ، بلوک اقتصادهای نوظهور که روسیه در حال حاضر ریاست آن را بر عهده دارد، خودداری کرد. در این زمینه دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت که قزاقستان دوست، شریک استراتژیک و متحد ما است. ما برای روابط خود ارزش قائلیم. اما قزاقستان، خود در مورد نحوه مشارکت در سازمانهای بین المللی تصمیم میگیرد.
تصمیم قزاقستان نشاندهنده ضربهای به ولادیمیر پوتین، رییسجمهور روسیه است که تلاش میکند بریکس را به عنوان اتحاد «اکثریت جهانی» برای به چالش کشیدن تحریمهای مرتبط با جنگ روسیه علیه اوکراین معرفی کند. این تنش ها پیش از نشست سران بریکس که قرار است از 22 تا 24 اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار شود، رخ می دهد، جایی که توکایف به عنوان مهمان در آن شرکت خواهد کرد.
https://www.politico.eu/article/russia-bans-vegetables-from-kazakhstan-after-country-refuses-to-join brics/?mc_cid=2221c39ffd&mc_eid=d6e1ece040
حمایت OTSاز پیشنهادات قزاقستان برای ایجاد شوراهای جدید
وزرای اقتصاد و تجارت سازمان کشورهای ترک (OTS) در سیزدهمین نشست خود در 18 اکتبر2024 در بیشکک از طرح های قزاقستان برای ایجاد شورای مالی سبز ترک و همچنین شورای بانک های مرکزی (ملی) کشورهای عضو OTS حمایت کردند. این مراسم با حضور نورلان بایبازاروف، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان و همچنین هیئت هایی از جمهوری آذربایجان، ترکیه، جمهوری قرقیزستان، ازبکستان و مجارستان برگزار شد. بایبازاروف خاطرنشان کرد که قزاقستان توسعه ادغام ترک ها را در اولویت قرار می دهد و از ابتکارات و پیشنهادات سازنده کشورهای برادر استقبال میکند.
نشست بعدی وزرای اقتصاد و تجارت OTS در ترکستان قزاقستان برگزار خواهد شد، جایی که راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی TURAN یکی دیگر از ابتکارات قزاقستان با حمایت کشورهای عضو OTS برنامه ریزی شده است. گردش تجاری بین قزاقستان و کشورهای OTS از ژانویه تا آگوست2024، حدود 7.2 میلیارد دلار میباشد.در حال حاضر، این سازمان دارای پنج کشور عضو و دو کشور ناظر است. کشورهای عضو عبارتند از آذربایجان، قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان. دو کشور ناظر نیز مجارستان و ترکمنستان هستند.
https://astanatimes.com/2024/10/ots-backs-kazakhstans-proposals-to-create-new-councils/
مشارکت قزاقستان در بودجه سازمان همکاری شانگهای
در فرمانی که به امضای رییس جمهور توکایف در 15 اکتبر2024 رسید، کمک قزاقستان به بودجه سازمان همکاری شانگهای(SCO) 15.2درصد، اعلام شد.پیش از این، سهم قزاقستان 16.4 درصد بود.
هفته گذشته، سران دولت های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جریان نشست خود در اسلام آباد هشت سند از جمله تصمیم در مورد مفهوم توسعه گفتگوی جدید اقتصادی را امضا کردند. بر اساس مصوبه SCO، سهم بلاروس 5.8 درصد، هند 5.9 درصد، ایران 5.8 درصد، چین 17.6 درصد، جمهوری قرقیزستان 7.6 درصد، پاکستان 5.9 درصد، روسیه 17.6 درصد، تاجیکستان 6 درصد و ازبکستان 12.6 درصد خواهد بود. اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان، پروتکل را از طرف قزاقستان امضا خواهد کرد. پروتکل به طور موقت از 1 ژانویه 2025 اعمال خواهد شد.
https://astanatimes.com/2024/10/kazakhstan-contributes-15-2-share-to-sco-budget/
افزایش 4 درصدی حمل و نقل نفت KazTransOil
KazTransOil (KTO)نتایج تولید ژانویه تا سپتامبر 2024 را اعلام کرد. در دوره مورد گزارش، 33 میلیون و 653 هزار تن نفت به طور جداگانه از طریق سیستم خط لوله اصلی نفت KTO جابجا شد که در مقایسه با رقم 9 ماهه سال 2023، یک میلیون و 237 هزار تن بیشتر است.
حجم انتقال نفت به پالایشگاههای نفت جمهوری قزاقستان از طریق سیستم خط لوله اصلی نفت KTOبه مانند مدت مشابه سال 2023 بوده و 13 میلیون و 93 هزار تن میباشد.پالایشگاه نفت آتیرائو 4 میلیون و 404 هزار تن نفت، پترو قزاقستان 4 میلیون و 132 هزار تن نفت، کارخانه پتروشیمیپاولودار 3 میلیون و 937 هزار تن نفت و CASPI BITUM" 62 هزار تن نفت دریافت کرده اند.
حجم حمل و نقل نفت در طول بخش آتیرائو - سامارا (خط لوله اصلی نفت اوزن - آتیرائو – سامارا) به 7 میلیون و 424 هزار تن رسیده که 125 هزار تن بیشتر از رقم 9 ماهه سال 2023 است. حجم انتقال نفت به سامانه کنسرسیوم خط لوله خزر بالغ بر 3 میلیون و 347 هزار تن بوده که نسبت به رقم 9 ماهه سال 2023 یک میلیون و 225 هزار تن بیشتر است.بارگیری نفت در بندر آکتائو با استفاده از امکانات شرکت KTO بالغ بر 2 میلیون و 556 هزار تن بوده که در مقایسه با رقم 9 ماهه سال 2023،حدود 71 هزار تن بیشتر است.
https://azh.kz/ru/news/view/107442
تعدیل برنامه تولید نفت قزاقستان
قزاقستان علیرغم فراتر رفتن از سهمیه اوپک پلاس، بعید است امسال برنامه تولید نفت خود را محقق کند.اداره آمار ملی جمهوری قزاقستان گزارش داد تولید نفت و میعانات گازی در کشور از ژانویه تا سپتامبر 2024 با 0.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 66.735 میلیون تن رسیده است. اگر میانگین حسابی ماهانه را 7.415 میلیون تن در ماه در نظر بگیریم، در 3 ماه باقی مانده از سال 22.245 میلیون تن دیگر تولید خواهد شد (لازم به ذکر است که طی تعمیرات 30 روزه کاشاگان، تولید در جمهوری به طور کلی حدود 13 درصد کاهش یافت. بنابراین، تا پایان سال، حجم کل تولید بیش از 88.98 میلیون تن نخواهد بود.)
در ژانویه 2024، وزارت انرژی جمهوری قزاقستان برنامه تولید سال را 90.5 میلیون تن اعلام کرد.در ماه اوت، الماسادم ساتکالیف وزیرانرژی گفت که یک طرح اصلاحی برای تولید نفت بدون ارائه ارقام مشخص در دست بررسی است که به زودی اعلام خواهد شد. کل حجم تولید در سال 2023، 89.98 میلیون تن نفت و میعانات گازی بود.
https://azh.kz/ru/news/view/107429
امضا تفاهم نامه راه آهن قزاقستان با شرکت اتریشی برای محمولههای مسیر ترانس خزر
KTZ Express(یکی از شرکت های تابعه راه آهن قزاقستان) تفاهم نامه ای را با Bahnoperator اتریش برای سازماندهی منظم محمولهها در مسیر چین-اروپا از طریق مسیربین المللی ترانس خزر(TITR) امضا کرد. این توافق باعث تقویت روابط بین اروپا و آسیا شده و موجب ایجاد فرصت های تجاری جدیدی میشود.
KTZ Express در حال گسترش ارتباطات بین المللی خود است و مشارکت با Bahnoperator اتریش، لجستیک را بهبود میبخشد. هر دو شرکت افزایش حجم تجارت بین چین و اروپا را پیشبینی میکنند.همکاری با Bahnoperator اتریش فرصت های جدیدی را برای KTZ Express ایجاد میکند زیرا TITR همچنان یک مسیر حیاتی برای رشد تجارت بین المللی است. این مشارکت هر دو شرکت را قادر می سازد راه حل های رقابتی تری ارائه دهند و موقعیت خود را در بازارهای جهانی تقویت کنند.
https://www.railway.supply/en/ktz-express-signs-memorandum-with-bahnoperator-austria-for-trans-caspian-route-shipments/
افزایش حمل و نقل ریلی باری به چین از قزاقستان و روسیه
در 18 اکتبر2024، سریک جومانگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان و آلکسی اورچوک، معاون رییس دولت روسیه، در نشست کمیسیون بین دولتی همکاری در مسکو در مورد بخش حمل و نقل و لجستیک قزاقستان و روسیه شرکت کردند. در این دیدار توافق شد که حرکت قطارهای کانتینری در مسیر چین-قزاقستان-روسیه با ایجاد زیرساخت های حمل و نقل لازم در ایستگاه راه آهن سلیاتینو (Selyatino) در منطقه مسکو افزایش یابد. لازم به ذکر است در ماه آوریل2024، سه شرکت راه آهن ملی قزاقستان (KTZ)، Slavtrans-Service روسیه، و شرکت ساخت و بهره برداری بندر تجارت آزاد Xian چین، ساخت یک مرکز حمل و نقل و لجستیک جدید به نام CRK Terminal را در سلیاتینو آغاز کردند.
از ژانویه تا سپتامبر 2024، حجم کانتینرهای حمل شده از طریق ریل از روسیه به چین از طریق قزاقستان، 63 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 و حمل و نقل کانتینری در طول مسیر چین-اروپا- از طریق روسیه و قزاقستان 65 درصد افزایش یافته است.در سال 2023، حجم محمولههای حمل و نقل ریلی بین چین و روسیه از طریق قزاقستان در مسیر کریدور میانی به 3.8 میلیون تن رسید که نسبت به سال 2022 افزایش 35 درصدی داشته است.
https://timesca.com/kazakhstan-and-russia-increase-rail-cargo-transportation-to-and-from-china/
آزمایش موفقیت آمیز حمل بار با واگنهای دو طبقه
در 18 اکتبر 2024، در مرکز حمل و نقل و لجستیک ژتیگن (TLC)، حمل و نقل آزمایشی کانتینرها در دو ردیف عمودی در امتداد مسیر آلتینکول - ژتیگن - آلتینکول با موفقیت به پایان رسید. KTZ Express سازمان دهنده پروژه با مشارکت چندین شرکت از جمله TLC "Zhetygen"، LLP "KTZ - Freight Transportation" و JSC "ZIKSTO" بود. این نوآوری به مرحله مهمی در توسعه حمل و نقل ریلی در قزاقستان تبدیل شده و به طور قابل توجهی کارایی سیستم حمل و نقل را افزایش می دهد.
الماس ابایدلدینوف، مدیر کل Eastcomtrans (اپراتور حمل و نقل ریلی و مدیر ترمینال ژتیگن) گفت: فناوری بارگیری دولایه، افزایش 25 تا 44 درصدی ظرفیت خطوط راه آهن را امکان پذیر میکند که منجر به بهینه سازی فرآیندهای لجستیکی میشود. اکنون یک قطار میتواند بجای 108 کانتینر تا 156 کانتینر 20 فوتی (TEU) را در خود جای دهد که این امر باعث کاهش تعداد سفرها و کاهش هزینهها میشود.همچنین فناوری جدید، به کاهش ردپای زیست محیطی و کاهش هزینههای لجستیک کمک میکند.
تصمیم احتمالی KTZ برای اجازه دادن به سکو با بار محوری 25 تن در هر محور برای حرکت در این مسیر، انگیزه بیشتری برای افزایش کارایی حمل و نقل، به ویژه صادرات محمولههای سنگین در کانتینرهای 20 فوتی به چین ایجاد میکند.
https://inbusiness.kz/ru/news/v-kazahstane-protestirovali-pervye-dvuhyarusnye-kontejnerovozy
افزایش تعداد متقاضیان حمل بار از قزاقستان
تعداد درخواست ها برای حمل بار از قزاقستان به سایر کشورها در پلت فرم بین المللی ATI.SU در سه ماهه سوم سال 2024 بیش از 3.5 برابر افزایش یافته که بیشتر به دلیل افزایش حمل و نقل در دو مسیر روسیه و بلاروس میباشد. به این ترتیب، تعداد درخواست های حمل و نقل به روسیه در طول سال حدود 263 درصد وتقاضا برای تحویل محموله به بلاروس 641 درصد افزایش یافته است.
به گفته رناتا زوبووا، مدیر دفتر نمایندگی قزاقستان ATI.SU، کاهش حملونقل ریلی بین قزاقستان و روسیه ناشی از کمبود ظرفیت در راهآهنهای هر دو کشور بود. در نیمه اول سال، ترافیک ترانزیتی بار در مسیر ریلی اوراسیا از طریق قزاقستان، روسیه و بلاروس نسبت به مدت مشابه سال قبل 66 درصد افزایش یافت. این امر تامین کنندگان قزاقستانی را مجبور کرد تا فعالانه تر از حمل و نقل جاده ای برای تحویل محموله به روسیه و بلاروس استفاده کنند. ثانیاً، هر سه کشور به طور فعال در حال توسعه خدمات لجستیک دیجیتال هستند: افزایش تعداد برنامهها نیز به دلیل افزایش تعداد کاربران "ATI.SU Exchange" در کشورهای CIS است.
https://en.inform.kz/news/number-of-applicants-for-cargo-transportation-from-kazakhstan-rises-860437/
تاکید بر تقویت روابط قزاقستان و اتحادیه اروپا با چشم انداز کریدور میانی
چهل و یکمین نشست باشگاه اوراسیا برلین The Berlin Eurasian Club (BEC) درتاریخ 17 اکتبر2024 در بروکسل با تمرکز بر پایبندی به اصول ESG (زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی) در همکاری اقتصادی بین قزاقستان، اتحادیه اروپا و آلمان برگزار گردید. BEC که در سال 2012 تأسیس شده، گفتگو بین قزاقستان، آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا را در زمینه همکاریهای اجتماعی-سیاسی، تجاری-اقتصادی و آموزشی ترویج میکند.
رومن واسیلنکو، معاون وزیر امور خارجه قزاقستان، در این نشست ضمن اشاره به علاقه هیئت پارلمان اروپا به پروژههای مربوط به مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر و ساخت کارخانه تولید هیدروژن سبز، نتایج کلیدی سفر رسمی اولاف شولتز صدراعظم آلمان به قزاقستان در 16-17 سپتامبر2024 و پیشرفت در اجرای اصول ESG در این کشور را مورد تاکید قرار داد. واسیلنکو با اشاره به امضای 41 موافقتنامه به ارزش 6.3 میلیارد دلار در طول مجمع تجاری قزاقستان و آلمان، در مورد اثربخشی چارچوب همکاری BEC در تقویت شراکت تجاری به سخنرانی پرداخت. همچنین وی با گیوسی پرینچی، رییس جدید نمایندگی پارلمان اروپا برای روابط با آسیای مرکزی و مغولستان (DCAS) دیدار کرده و به اهمیت گسترش همکاری در بخش های انرژی، لجستیک و حمل و نقل اشاره کرد.
https://astanatimes.com/2024/10/kazakhstan-and-eu-strengthen-ties-through-esg-principles-at-berlin-eurasian-club/
امضا توافقنامه همکاری استراتژیک انرژی میان قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان
قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان یک توافقنامه بین دولتی در مورد مشارکت استراتژیک برای توسعه و انتقال انرژی سبز به عنوان بخشی ازبرنامههای بیست و نهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (COP29)در ماه نوامبر2024 در باکو امضا خواهند کرد. قرارداد برای مدت نامحدود بوده و دفتر مرکزی آن در باکو میباشد.
پیش نویس توافقنامه سه جانبه در مورد مشارکت استراتژیک برای توسعه و انتقال انرژی سبز نشان دهنده قصد طرفین برای تامین انرژی پاک به اروپا و سایر مناطق و همکاری در به کارگیری فناوریهای جدید و توسعه بهره وری انرژی و خدمات صرفه جویی در انرژی است. پیش از این وزرای انرژی این سه کشور در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری تاشکند در تاریخ 1 مه 2024 یادداشت همکاری برای ترکیب سیستم های انرژی را امضا کردند. بر اساس این یادداشت همکاری، جای گذاری کابل ولتاژ قوی در امتداد کف دریای خزر و از طریق خاک کشورها برای تامین انرژی سبز و انتقال آن به دریای سیاه و اروپا پیش بینی شده است.
https://interfax.com/newsroom/top-stories/106810/